همه ما نوروتیک هستیم
[تعداد: 2    میانگین: 4.5/5]

فروید و تعریف نوروتیک او

زیگموند فروید معتقد است  که ما با تمایلات بنیادینی که قدرت آنها بدلیل فراموش کردن آنهاست ، تعیین میشویم . نوروتیک”در سال ۱۷۶۹، اصطلاح فروید به شکل گیری الگوهای رفتاری، افکار، رویاها، احساسات، یا علائم بدن، و نه الزاما الگوهای منفی ایست – که در پاسخ به نیروی ناخودآگاه  بعنوان آنچه که او سرکوب نامیده است، معروف شده است . “با توجه به فروید، زندگی ما با چنین الگوهایی پر شده است. این مبحث در حوزه روانشناسی بالینی قرار دارد.

فروید در ۱۹۱۷ اظهار داشت : “زندگی ظاهرا سالم با تعداد زیادی از علائم جزئی و در عمل بی اهمیت درهم آمیخته است.”

ما به راحتی آن علایم را نادیده می‌گیریم  زیرا اغلب آنها خوش خیم هستند. بسیاری از آنها ممکن است حتی به عنوان نشانه های سازگاری و بهبودی توصیف شوند. نورتیک مکملِ مفهوم نسبتا نزدیکی برای الگوهای علایم شدیدتر تعیین شده ی فروید بود که او آنرا روانپریشی می‌نامید. متخصصان سلامت روان در حال حاضر بیشتر به عنوان “بیماری روانی شدید و مداوم”  آن را می نامند .

نوروتیک و سایکوتیک

این دو دسته بندی دو دسته بندی بسیار متفاوت از عملکرد روانی را به دست آوردند: روان پریشی، کسی که بصورت غیر واقعی با حقیقت برخورد می کند، بطور مثال هذیانی و پارانویایی که معمولا مزمن و غیر فعال هستند .

نوروتیک یا روانرنجور

نوروتیک کسی است که در حین انطباق با واقعیت سخت مانند رنج و درد زندگی بشدت فرسوده میشود بطوریکه در بعضی از راه ها یا چیزهای دیگر پریشان عمل میکند و اغلب با اضطراب و افسردگی همراه است .  نورتیک منجر به تضاد بین  اید و ایگو ،، خودآگاهی هشیار و ناهشیار میشود و روانپریشی نیز منجر به تضاد بین ایگو و واقعیت میشود .

نوروتیک مستعد تبدیل به سایکورتیک یا روانپریش است

مطمئنا نوروتیکها توان بالقوه برای تبدیل شدن به نوع شدید و حتی ناتوانی دارند، زیرا هرکسی که از علایمی چون افسردگی، اضطراب یا استرس پس از سانحه رنج می برد، می تواند منجر به روانپریشی شود . با این حال، در انواع مختلف – همه ما روان رنجور هستیم .

سایه بخشی از خود که کنارش گذاشته ایم

نمادهای در محدوده‌ی تاریکی محفوظ مانده اند که کارل یونگ (۱۹۱۵)، دانش آموز فروید و مخالف نظریه نهایی او، به عنوان “سایه” از آن یاد می‌کند ،یک جنبه ناخودآگاه روان شناختی است که جنبه هایی از آگاهی و توجه ما را که از خودمان پنهان می شود و ما آنرا کنار می گذریم شامل می‌شود، حافظه ی خطرناک که وظیفه حفاظت از خطر تهدید را دارد .

حتما مطلب زیر را بخوانید..
نقاب در روانشناسی یونگ ( با تحلیلی بر فضای مجازی)

سرکوب مسبب دفاع و اضطراب

ما تحت تاثیر نفوذ ویژگی ها و نشانه های سرکوب آن خطرها و تبدیل شدنشان به اضطراب ، دفاع و یا فرار از آنها به همان درجه ای که بوده است هستیم . لایه های خلقی بعضی از شخصیت ها ممکن است باعث شود که  ناامنی و ترس از آسیب پذیری که در آنها قرار دارد منجر به فریب آنها شود .

من و شما نوروتیک هستیم

محرک ها بر سیستم روانی ما تاثیر گذارند

محرک های خاص بر واکنش های خاصی تاثیر می گذارند. بوی غذای اشتها آور باعث بزاق می شود. دست زدن به ظرف داغ دست را می‌سوزاند . ایوان پاوولف کشف کرد که واکنشهای طبیعی فیزیولوژیکی نیز ممکن است در واکنش به محرکهایی اتفاق بیفتد که معمولا پاسخ خاصی را به وجود نمی آورند‌ . دراین معنا واکنشهای طبیعی انسان ظرفیت تبدیل شدن به ناهنجاری را دارند .

ما مدام در حال درونی سازی و برونی سازی هستیم

هر وضعیت شدید که موجب ایجاد اضطراب می شود، حافظه ناخودآگاه مرتبط با محرک های اصلی را ایجاد میکند (مثل غذا و ظرف داغ ) . تحت شرایط منحصر به فرد و از طریق فرایند شرطی کردن ، بوی غذای می تواند به طور هیجانی باعث بزاق، یا لمس یک ظرف پخت گرم منجر به یک حرکت تلخ بازتابی شود . ما در معرض خطر بی امان درونی سازی و بیرونی سازی تصاویر و نمادهای حساس و بارگذاری شده با تجربه و از روی اطرافمان هستیم.

حتما مطلب زیر را بخوانید..
تاثیر ذهن ناخودآگاه در زندگی

یونگ درسال ۱۹۶۴ نوشت :

[مرد] به این واقعیت کور است که با تمام عقلانیت و کارآیی او “قدرت” هایی است که فراتر از کنترل اوست. خدایان و شیاطین او را با نگرانی، تهدیدات مبهم، عوارض روانی، نیازهای غیر ضروری برای قرص ها، الکل، تنباکو، مواد غذایی – و به ویژه مجموعه عظیمی از نوروز ها – به اجرا در می آورند. (ص ۸۲)

 

بنابراین تمام مسائل جزئی و عاطفی هر ارتباط بین فردی ای ادراک می شود. ما همچون احساساتی هستیم که رفتارهای احتمالی‌مان را بر مبنای طرحواره های درونی برگرفته از تجربیات دلبستگی اولیه،دوستی ، فرهنگ ،مذهب و تفاسیرمان از فیلم، کتاب، رسانه های اجتماعی و تمام مسایل خوب و بدی که با آن روبه رو هستیم ، انجام میدهیم . تعصب ذاتی ما ممکن است دقیق و یا قدیمی، و یا کاملا صادقانه و یا حتی بد باشد . یک مسئله ی دیگر اینکه وقتیکه احساسات من در مورد شما برروی احساسات شما در مورد من تاثیر می‌گذارد واقعیت ما هویت سوم را تشکیل میدهد ‌.

خانواده هایمان منبع تفکرات ما

عملکرد انسان تنها روحی نیست؛ بلکه بویژه زیست محیطی است.نظرات در مورد مفهوم یک خانواده مبدا یک نظام احساسی پویا و به طور عمده سیستم خود تنظیم کننده از روابطی است که در تمام پیچیدگی هایمان منجر به هویت شده است . گرگوری بتسون (۱۹۷۲)، نظریه پرداز انسانشناسان و سیستمهای برجسته، نوشت: “مردم در خانواده برای کنترل دامنه رفتار یک شخص عمل می کنند.”

تصویر ما از خودمان در خانواده معمولا شکل میگیرد

خانواده های ما دارایی هایی هستند که معمولا در آن تصویر خودآگاهی  درونی شکل می گیرد. ما در  خانواده هایمان بطور خوب یا بد، سبک های دلبستگی، زبان های عاشقانه، رفلکس های پیچیده، روش های کم نظیری که ما انجام می دهیم و تقریبا درموردهمه چیز فکر میکنیم را می آموزیم. در طول سالهای حیاتی وابستگی، ما به طور نامحسوس برای تحکیم موقعیتمان  و جهان بینی‌مان تلاش می کنیم .

حتما مطلب زیر را بخوانید..
اهمیت نقش والدین در شخصیت کودک

روش پاسخ به استرس را در خانه یاد میگیریم

ما از طریق فرایند شرطی سازی عاطفی یاد می گیریم که چگونه به استرس واکنش نشان دهیم، چگونه احساس و فکر می کنیم و چگونه باشیم . ما موجوداتی احساساتی هستیم، و حتی فکر ما به طور جدی به احساسات گره خورده است. تجارب گذشته ما با استعداد مزاجی منحصر بفرد ما در حال همکاری و تکامل است،هرچند که بر رفتار ، افکار و احساسات ما تاثیر میگذارد .

سیستم های اجتماعی با هم در تعامل هستند

هیپنوتیزم پیش شرط های خود و تحقق عادت های بین فردی قدرت توانایی های خود را برای رابطه‌ی انعکاسی  و پاسخ عاطفی را از کار می اندازد . همانگونه که ما اطراف را می بینیم، از خانواده به فرهنگ به جامعه، ما شاهد تعامل بین سیستم های فزاینده ای از احساسات، ادراک، تفکر و معنا هستیم . مردم درخشونت خودشان گیر افتاده اند.

ایده های پیش بینی شده توسط یک سیستم اجتماعی حمایت می شوند که برعکس، ایده های پیش فرض را پشتیبانی می کند، زیرا سیستم اجتماعی خود یک بازگشت عظیم است که پر از افراد با ایده های پیش بینی شده است . ضرب المثل مرغ یا تخم مرغ بطور واقعی نمی‌تواند دراین سطح از پیچیدگی عدالت ایجاد کند .

این مقاله ترجمه ای است از مقاله i’m Neurotic, you’re Neurotic  سایت  psychology today

مترجم: مانا شفیعی مقدم

درباره مانا شفیعی مقدم

 "فهمیدن" برای ممکن کردن ناممکنای زندگیم ازجمله راههای روزانم بود  که با به اشتراک گذاشتنش هدفم تکمیل میشه... دانشجو روانشناسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *