روانشناسی رنگ ها

  روانشناسی رنگ ها
امتیاز شما به این نوشته

روانشناسی رنگ ها و تاثیراتشان بر ما

روانشناسی رنگ ها و مطالعه رنگ ها در واقع عامل وجوه رفتار های انسانی می باشند. رنگ بر روی تصورات تاثیر می گذارد اما به مانندی طعم غذا قابل اشکار نیست. یکی از اثرات باور نکردنی و جذاب رنگ ها اثر بخشی هر یک بر روی مکانیسم بدنی انسان است. به عنوان مثال رنگ قرمز یا نارنجی به عنوان یک عامل محرک شناخته شده هستند. در واقع یک رنگ می تواند یک شخص را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که این اثرات در بین افراد متفاوت است.

عواملی مانند جنسیت، سن، فرهنگ می توانند بر فردی که رنگ را درک می کند تاثیر بگذارند.

در این  مقاله قصد داریم که روانشناسی برخی از رنگ ها به خصوص رنگ های اصلی چون قرمز، سبز، ابی و زرد بپردازیم و تاثیر هر یک را بررسی کنیم.

رنگ قرمز

این رنگ تاثیر گذاری عجیبی بر فیزیک انسانی دارد.

تاثیر مثبت: فیزیکی، قدرت، گرما، انرژی، بقای اساسی، پرواز، تحریک، مردانگی، هیجان

تاثیر منفی: اختلال، تجاوز، تاثیر بصری، فشار رنگ قرمز در بین امواج نور طولانی ترین طول موج را دارا است.

در نگاه اول نظر هر کسی را جلب می کند، از این رو اثر آن در چراغ های راهنمایی در سراسر جهان کاملا مشهود است. اثر گذاری  این رنگ بیشتر فیزیکی است؛ ما را تحریک می کند و تعداد ضربان نبض را افزایش می دهد،این تاثیر بیشتر مربوط به اصل ویژگی مردانه است.

قرمز رنگی پرقدرت و پر نفوذ است. قرمز خالص از ساده ترین نوع رنگ هایی است که در عین قدرت با ظرافت هم می باشد. تحریک کننده و پر جنب و جوش، همچنین حالت دوستانه و صمیمیت را متبلور می کند. در عین حال، می توان از ان به عنوان رنگی تهاجمی یاد کرد.

رنگ آبی

رنگی است که بیشتر بر ذهن آدمی تاثیر می گذارد.

تاثیر مثبت: هوش، ارتباطات، اعتماد، کارایی، آرامش، وظیفه، منطق، خنکی، انعکاس و آرامش

تاثیرات منفی: سردی، بی اعتمادی، عدم احساس، عدم دوستی.

آبی رنگ مختص به تفکر و ذهن ماست و اساسا آرامش بخش می باشد؛این رنگ از لحاظ اثر گذاری ذهنی، بسیار ما را تحت تاثیر قرار می دهد به همان اندازه ای که قرمز بر روی جسم ما تاثیر دارد.

رنگ ابی تیره تفکری روشن و واضح تر را متبلور می کند و رنگ ابی روشن ذهن و تمرکزی آرام را ایجاد می کند.به خاطر همین؛ این نشانه از آرامش و حالتی روحانی است که معمولا از آن به عنوان رنگ ارتباطات هم  یاد می کنند و بخش اعظم رنگ این جهان آبی است آن هم به واسطه آب دریاها و اقیانوس ها که آبی هستند و از این همین طریق با هم در ارتباط هستیم اما با این حال به عنوان یک رنگ سرد، بی ثبات و غیر دوستانه هم درک می شود.

رنگ زرد

رنگی تاثیر گذار بر عاطفه انسانی

تاثیرات مثبت: خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، قدرت احساسی، دوستی، خلاقیت.

تاثیرات منفی: غیر منطقی بودن، ترس، احساسات شکننده ، افسردگی، اضطراب، خودکشی طول موج زرد هم نسبتا طولانی و اساسا تحریک کننده است.

در این حالت، محرک احساسی هم می باشد. بنابراین زرد قوی ترین رنگ از نظر روانی است. رنگ زرد، روحیه ما و اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد؛ این رنگ علاوه بر اعتماد به نفس، خوش بینی را هم به دنبال دارد. بیش از حد آن، و یا تلفیق اشتباهی با رنگ دیگر می تواند باعث کاهش عزت نفس، ترس و اضطراب شود.

رنگ سبز

در بردارنده تعادل

مثبت: هماهنگی، تعادل، راحتی،ترمیم،اطمینان، آگاهی محیط زیست، تعادل، صلح.

تاثیرات منفی: خستگی، رکود، رطوبت،  رنگ سبز القا کننده تعادل و آرامش است به طوری که نیازی به تنظیم چیزی نیست. در مرکز طیف رنگ ها قرار دارد و ایجاد کننده توازن است. ترکیبی از رنگ سبز و Hبی که در جهان زیستی ما فراوان هستند می توانند ملقای حسی از تعادل و آرامش باشند و اینکه جهان فارغ از قحطی و خشکسالی است. اما گاهی هم به اشتباه انواعی از حس های منفی چون رکود را در بر دارد.

 رنگ نارنجی

تاثیر مثبت: راحتی فیزیکی، غذا، گرما، امنیت،اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده

منفی: محرومیت، سرخوردگی، ناامیدی، عدم بلوغ.

از آنجا که ترکیبی از قرمز و زرد است، نارنجی هم تحریک کننده است.واکنش به آن ترکیبی از تاثیرات فیزیکی و عاطفی است.تمرکزی که ما از این رنگ داریم بیشتر بر مسائلی چون راحتی فیزیکی، غذا، گرما، پناهگاه و غیره است. نارنجی همچنین یک رنگ سرگرم کننده و منفعل است. ممکن است بر خلاف ویژگی های دیگر بر محرومیت هم تمرکز کند. این به احتمال زیاد زمانی است که نارنجی را با رنگ سیاه استفاده کنیم. به همین ترتیب، نارنجی بیش از حد نشانی از  نقض و فقدان ارزش های فکری جدی می باشد.

 

 رنگ صورتی

مثبت: آرامش فیزیکی، پرورش، گرما، زنانه بودن، عشق، جنسیت، بقای نسل

منفی: مهارکننده، کشش احساسی، تخریب، ضعف فیزیکی و بدنی رنگ قرمز و صورتی نیز از لحاظ جسمی ما را تحت تاثیر قرار می دهند. اما صورتی  آرام می کند، نه تحریک.. صورتی  یک رنگ قدرتمند و روان شناختی است. که همین عامل نشان دهنده اصل زنانگی و بقای گونه است؛ این رنگ همان طور که گفته شد پرورش دهنده و تسکین دهنده جسمی هم می باشد. اما استفاده بیش از حد از رنگ صورتی از لحاظ فیزیکی  چندان  مناسب نیست و می تواند تا حدی تخریب و زوال را القا کند.

 

رنگ خاکستری

[irp posts=”3439″ name=”روانشناسی فراموشی در زندگی روزانه”]

مثبت: حالت بیطرفی

منفی: عدم اطمینان، رطوبت، افسردگی، خواب زمستانی، کمبود انرژی

خاکستری خالص تنها رنگی است که خواصیت روانشناختی مستقیم  و واضحی را در برندارد. با این حال، کاملا باید گفت تا حدودی سرکوبگر و ویرانگر است. کمی وجود رنگ یکنواخت خاکستری ناراحت کننده است. برای تصور این حالت روز های پایانی پاییز و اوایل زمستان را یاد آور شویم که مه دود و فضای خاکستری سرد ما را برای ورود به یک خواب زمستانی خالی از انرژی فرا می خواند. خاکستری همچنین در استفاده با دیگر رنگ ها معمولا عدم اطمینان وترس را در معرض نمایش قرار می دهد. به خاطر همین در استفاده از ان با سایر رنگ ها دقت شود و معمولا با رنگ های گرمی چون قرمزو صورتی باید استفاده شود تا کمی از سردی و بی انرژی بودن آن بر طرف شود.

سیاه

مثبت: پیچیدگی، زرق و برق، امنیت، ایمنی احساسی، کارایی، ماده.

منفی: سرکوب گر، سردی، تهدید، سنگین بودن.

پیامدهای روانشناختی رنگ سیاه قابل توجه است. رنگ سیاه موانع محافظتی ایجاد می کند، زیرا که تمام انرژی هایی را که به سوی شما می آید جذب می کند و شخصیت را جذب می کند. سیاه در اصل عدم وجود نور است، چرا که هیچ طول موجی منعکس نمی شود و بنابراین می تواند تهدیدکننده باشد؛ بسیاری از مردم از تیره می ترسند اما با وضوح مطلق،  ارتباط برقرار می کند. این ارتباط پیچیدگی و برتری بی نظیری را به همراه دارد و به ویژه با سفید کارایی خوبی دارد. سیاه  جدیت را ایجاد می کند. یک تفکر قدیمی وجود دارد که لباس های سیاه اندام و جثه آدمی را لاغر نشان می دهد.

میتوانید نظرات خود را در بخش ارسال دیدگاه پایین صفحه با ما در میان بگذارید

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x