ویژگی های درمانگر خوب چه چیز های هستند؟

 ویژگی های درمانگر خوب چه چیز های هستند؟
امتیاز شما به این نوشته

ویژگی های درمانگر خوب شامل چه چیز هایی می شوند؟

این خیلی مهم است که بدانیم درمانگر ما خوب است یا نه. خب واقعیت این است که جواب این سوال یه کم پیچیده است. به دلیل اینکه درمان نیاز به زمان دارد و اینکه درمانگر های خوب هم از اشتباه کردن مصون نیستند. ضمن انکه در یک سری از رویکرد ها مثل روانکاوی به طور کلی خوب بودن درمانگر یا بهتر بگویم خوب دیدن درمانگر در نگاه مراجع در رویکرد روانکاوی باید تحلیل شود. ینی اینکه چرا فرد درمانگر را خوب میبینید قابلیت تحلیل دارد. بنابراین مسئله ای که امروز میخواهیم در مورد آن صبحت کنیم شاید جوانب گسترده و زیادی داشته باشند. با تمام این تفاسیر یعنی ما نمیتوانیم ویژگی هایی را برای سنجش یک درمانگر خوب به کار گیریم؟ چرا میتوانیم:)

تفکیک درمانگر خوب از یک جادوگر

در واقع بسیاری از افراد در تمام جای دنیا وقتی پیش درمانگر میروند بیشتر انتظار یک جادوگر را از او دارند تا یک انسان. یعنی میخواهند یا چند جمله مشکلشان راه حلش پیدا شود و کاملا به زندگی قبلی خود برگردند. خب در واقع اینگونه نیست. اگر فرض ما از درمانگر خوب این است که سریعا کارمان را راه بندازد تصورمان به طور کل غلط است. مشکلات انسان ها مثل شخصیت و روانشان پیچیده هستند. این اصلا به معنای این نیست که راه حلی برای مشکلات نیست بلکه به این معنی است که راه حل پیدا کردنشان زمان بر است شاید به همان مقداری که مشکل ایجاد شده است. اما درمانگر خوب درمانگری است که استاندارد های زیر را داشته باشد و یا به عبارتی پایبند به اصول اخلاقی باشد.

درمانگر خوب صلاحیت دارد

در وهله اول درمانگر شما فردی است که مشخصا تحصیلات در زمینه روانشناسی، پزشکی و یا حوزه های اطراف آن را داشته باشد. در مورد روانشناسی یعنی حداقل مدرک فوق لیسانس را داشته باشد. همچنین صلاحیت درمانگری او توسط سازمان نظام روانشناسی ایران، مدارک ویژه گذراندن دوره های درمانگری یا عضویت در انجمن های ویژه مربوطه را داشته باشد. این به این معنی است که درمانگر شما دانش و صلاحیت لازم برای درمانگری را داشته باشد.

از جمله ویژگی های درمانگر خوب: درمانگر خوب رازدار است

به لحاظ اخلاقی درمانگران در تمام دنیا اجازه ندارند اطلاعات درون جلسه را خارج از اتاق ببرند. انها در مواقع به خصوصی اگر تحت نظر یک درمانگر دیگر درمانگری میکنند یا اصلاحا سوپرویژن میگیرند در آن صورت می توانند به طور کلی در مورد جلسات با فرد ناظر صحبت کنند. یا در مواقعی به دادگاه میتوانند اطلاعات را ارائه بدهند. البته تمام این ها هم کاملا به سختی است یعنی گرفتن اطلاعات از درمانگر خوب کاری به شدت سخت است. چرا که او کاملا به اصل رازداری که یک اصل اخلاقی است پایبند است.

درمانگر خوب روابط چندگانه برقرار نمی کند

روابط چندگانه یعنی علاوه بر نقش درمانگری نقش دیگری هم در زندگی شما داشته باشد. به این معنی که مثلا با شما معامله تجاری کند یا روابط جنسی برقرار کند یا یک ارتباط فامیلی با شما داشته باشد. در هر حالتی که درمانگر نقش دیگری هم در زندگی شما داشته باشد اساسا آن درمان زیر سوال است. درمانگر خوب تنها یک نقش دارد و آن درمانگری است. روابط چندگانه یکی از مهم ترین اصول اخلاقی است که باید در این زمینه  همه درمانگران به آن پایبند باشند. در غیر این صورت امکان پیگیرد قانونی برای آنها وجود دارد

درمانگر خوب قضاوت کردن بلد نیست

یک درمانگر خوب هیچگاه افراد را قضاوت نمی کند. اگر جملاتی مثل تو نباید این کار را میکردی، کار تو اینجا اشتباه بوده است و .. شنیدید معمولا خیلی آن درمانگر کارش را درست انجام نداده. قضاوت کردن کار قاضی هاست و درمانگران معمولا از آن اجتناب میکنند. آنها جملاتشان را طوری بیان میکنند که قضاوت ۰ و ۱ در آن وجود نداشته باشد.

یک درمانگر خوب اگر باعث بهبودی نمیشود باعث آسیب هم نمیشود.

درمانگران باید بر خود واقف باشند که رویکردی که انتخاب کرده اند ثمر بخش است. میتواند باعث بهبودی در فرد بشود. آنها باید مدام از اثربخش بودن درمان های جدید رویکردشان مطلع باشند و در مورد درمانگران دیگر و تجربیاتی که داشته اند اطلاعات کسب کنند. تا بهترین خودشان را در برای مراجعشان اجرا کنند. اولین و مهمترین مسئله در این باب این است که اگر سودی نمی رسانند آز آسیب ها بکاهند و ا از آسیب هایی که رویکرد درمانیشان دارد کاملا آگاه باشند. این میتواند کاملا به آن ها کمک کنند که ارتباط خوبی با شما برقرار کنند.

از جمله ویژگی های درمانگر خوب ارتباط خوبی با شما برقرار می کند

اولین ویژگی درمانگر در جلسات اولیه این است که بتواند با شما ارتباط برقرار کند. یعنی شما احساس راحتی در جلسه درمان داشته باشید. فضایی برای شما بسازد که با او راحت باشید و همچنین در عین قضاوت نشدن حرف های خود را بزنید و احساسات و هیجاناتی که تجربه میکنید شناسایی شوند و از سمت درمانگر به رسمیت شناخته شوند. در این صورت شما باید درمانگر حرفه ای طرف هستید که بلد است چگونه ارتباط یا بهتر بگویم اتحاد درمانی را شکل دهد.

از جمله ویژگی های درمانگر خوب تعصب نژادی، فرهنگی، عقیدتی ندارد

او سعی نمی کند یک باور غالب را به شما القا کند. او بر سوگیری ها پیش داوری های خود آگاه است و اجازه نمیدهد این سوگیری ها در جلسه درمان وارد شوند. همه انسان ها برای او ارزشمند هستند فارق از اینکه آنها دزد باشند یا خیریه داشته باشند. نقش های اجتماعی که افراد در جامعه دارند نباید تاثیری در عدالت جلسه درمانی داشته باشند. به همین دلیل این یکی از ویژگی های جدی یک درمانگر خوب و کاربلد است.

ویژگی هایی که امروز از آنها صبح کردم تقریبا مهمترین ها هستند اگر این ویژگی های ها به طور کلی در درمانگران وجود داشت. شما یک درمانگر خوب را انتخاب کرده اید. هر چند که باید به یاد داشته باشیم که ما ۵۰ درصد درمان را تشکیل میدهیم. یعنی در نهایت خودمان باید با همراهی درمانگر به خودمان کمک کنیم. جلسه درمانی یک طرفه نیست و شما و کارهایی که انجام میدهید بخش اعظمی از آن هستید. پس این موارد را به خاطر داشته باشیم.

 

اگر سوالی در این زمینه دارید میتوانید آن را در بخش کامنت های پایین صفحه با من درمیان بگذارید تا در اسرع وقت در مورد آن صحبت کنیم.

 

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x