اصول دادن خبر بد به دیگران

 اصول دادن خبر بد به دیگران
۱/۵ - (۱ امتیاز)

اصول دادن خبر بد چگونه است؟

 

تقریبا برای هر کسی در طول زندگی اش ممکن است حالتی پیش بیاید که مجبور باشد یک خبر بد را به کسی بگوید.

اگرچه آدم هایی که کارشان این است مثل پرستار ها و یا پلیس ها، بیشتر با این حالت مواجه میشوند.  اما اینکه چطور یک خبر بد را باید ارائه داد تا کمترین آسیب را فرد مقابلمان ببیند یکی از مهارت هایی است که تقریبا همه باید بدانیم. من امروز قصد این را دارم که این تکنیک ها و نکته ها را با شما در میان بگذارم.

نکته اول در اصول دادن خبر بد: شماو چهرتان قرار هست همیشه در ذهن طرف مقابلتان بمانید

به دلیل انکه بدترین خبر کل زندگی آن فرد را دارید می دهید باید مسئولیت آن را بپذیرید. چرا که همیشه در ذهن طرف مقابلتان می مانید. همه ما اگر تجربه بدی داشته باشیم حتما ظاهر آن فردی که به ما این خبر را داده در ذهنمان داریم.  به خصوص چهره آن آدم.

اینکه چه هیجانی داشته است و ما چه هیجانی را از آن چهره دریافت میکردیم تقریبا بخش انکارناپذیر آن است. پس در دادن خبر بد اولین چیزی که مهمه  است این است که مسئولیت کاری که داریم انجام میدهیم را بپذیریم. به این معنی که این صرفا مثل گفتن یه خبر عادی نیست و باید یک سری چیز ها در آن رعایت بشود.

نکته دوم در در اصول دادن خبر بد: فرد روبروی شما کسی نیست که قانعش کنید

بلکه حال بخشی از زندگی او هستید و مهمترین کاری که در آن لحظه در زندگی خود دارید کم کردن از درد اوست. در این مواقع سعی میکنیم خبر را در چند جمله بیان کنیم و بعد از آن یک فضای خالی و امن را برایش میگذاریم تا کاملا با خبر کنار بیاید. این به این معنی است که به هیچ عنوان سعی در قانع کردنش نداریم و از گفتن کلمات اضافی پرهیز میکنیم.

نکته سوم در در اصول دادن خبر بد: فرد را به جای ایمن میبریم

مکان : باید افراد را به جایی آرام، ایمن و بدون استرس ببرید. ترجیحا جایی که فقط شما و آن آدم باشید. دور و اطراف فرد خیلی شلوغ نباشد. این یکی از مهمترین تکنیک های خبر بد است که در فضایی ایمن این خبر را به فرد مقابلمان بدهیم. بیشتر از هر چیزی اینکه آن فرد در حالت آرامش این مسئله را بیان کند. خیلی به اون کمک میکند تا بهتر با خبر کنار بیاید و شوکه نشود.

نکته چهارم در اصول دادن خبر بد: باید به جملاتمان دقت کنیم

جملاتی که استفاده میکنیم حتما این عناصر باید درش وجود داشته باشد. اول اینکه باید بگید تمام تلاش ها برای او انجام شد یا جمله ای مشابه آن  متناسب با  خبر بدی که دارید میدید و بعد مشخصا و عینا اون اتفاقی که افتاده است را میگوییم.

این به این معنی است که واقعیت را به شکل کاملا واضح ارائه میدهیم. یعنی فرضا اگر آن ادم عزیزش را از دست داده از کلمه فوت به طور مشخص استفاده میکنیم تا به طور مشخص وارد مراحل سوگ شود. این برای این است که تکلیف خبری که داریم میدهیم مبهم نباشد و کاملا واضح، عین آن چیزی که اتفاق افتاده است را بگوییم.

نکته پنجم در اصول دادن خبر بد: زبان بدن

بسیاری از کلماتی که ما می گوییم همراه با ارتباط غیر کلامی ما مثل حالت چهره و زبان بدنمان منتقل میشود. به همین خاطر است که گاهی اوقات به برخی افراد بدون انکه بدانیم شک میکنیم و در صحت چیزی که دارد میگوید دچار تردید میشویم. به همین دلیل در این جور مواقع به خصوص در دادن خبر بد باید به زبان بدن خود دقت کنیم.

میتونیم روبروی افراد بایستیم. یا در زاویه ۴۵ درجه آنها، گذاشتن دست بر روی دست فرد اگر همجنس هستید و یا بر روی شانه خیلی میتواند کمک کننده باشد. اگر همجنس نیستید در جامعه ما تماس بدنی در این مواقع نمیتواند موثر باشد.

نکته ششم در اصول دادن خبر بد: ترک کردن

حتما پس از آنکه خبر را دادید صحنه را ترک بکنید. به خصوص اگر شما این خبر را به دلیل شغلتان دارید به کسی میگویید که ارتباط خانوادگی یا نزدیکی با آن فرد ندارید. برای همین ترک کردن نکته مهمی است.

بعد از اینکه آن فضای امن را ایجاد کردید و خبر را به فرد دادید میتوانید که صحنه را ترک بکنید. این برای کسانی که ارتباط خانوادگی یا نزدیکی آن فرد دارند میتواند کمی متفاوت باشد.

نکته هفتم: به بچه ها هم میتوانیم خبر بد بدهیم اما با احتیاط

بسیاری بر این باور هستند که دادن خبر بد به بچه ها کار درستی نیست و باید جملاتمان را به گونه ای تغییر دهیم که آسیب جدی به او وارد نشود. این حرف درست است. اما به شرطی که در تغییر دادن جمله واقعیت را عوض نکنیم.

به عنوان مثال به کودکی که پدر او فوت کرده است نمیتوانیم بگوییم پدرت رفته است پیش خدا. کودکان هم حق دارند که به اندازه بزرگسالان از واقعیت اصلی با خبر شوند. تحریف در اصل واقعیتی که پیش آمده است میتواند بچه را سردرگم کند. به همین خاطر در این مواقع اگر میبینید که کودک حساسی است میتوانید با یک روانشناس و مشاور در این زمینه صحبت کنید که در این مورد راهنماییتان کند. همچنین در زمینه هیجانات کودکان میتوانید کلیک کنید.

نحوه انتقال خبر بد

نکات بالا تقریبا تمام چیز هایی است که باید در اصول دادن خبر بد رعایت کنیم. به این معنی که همه آنها در دادن یک خبر بد کاملا موثر و مفید هستند.

نباید این گونه فکر کنیم که ما به دلیل آنکه داریم خبر بدی می دهیم در حال انجام دادن کاری خجالت آور هستیم.از این بابت به هیچ عنوان نباید خود را سرزنش کنیم. اگر اصول بالا را رعایت کنیم به هر نحوی که خبر را بدهیم ما بهترین خود را انجام داده ایم و از این بابت نباید احساس نگرانی کنیم.

همچنین برای شنیدن پادکست این مقاله می توانید بر روی دکمه پلی کلیک کنید:

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x