اعتیاد به الکل

 اعتیاد به الکل
امتیاز شما به این نوشته

اعتیاد به الکل و عوارض آن

الکلیسم یا اعتیاد به الکل ، نوع بسیار شایعی از اعتیاد است که در حوزه روانشناسی بالینی و اختلالات بالینی قرار میگیرد. افراد درگیر با این نوع اعتیاد عموما اعتیاد خود را انکار میکنند و ادعا میکنند عادتی به مصرف الکل ندارند.

تفاوت ژنتیکی

به نظر می‌رسد که تفاوت‌های ژنتیکی در مغز هم ایفای نقش می‌کند. ریگان وثریل، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، با مطالعه طولی افراد بین ۱۲ و ۲۴ سال نشان داد که افراد خاصی که در سال‌های بعد به سوء استفاده از الکل رو آورده بودند و مست می‌شدند، تسلط کمتری هم بر کردار خود داشتند. این ویژگی حتی هنگامی که هنوز الکل مصرف نمی‌کردند هم در اسکن‌های مغز آن‌ها دیده می‌شد.

علائم اعتیاد به الکل

اختلال تفکر و حافظه

یکی از نشانه های اعتیاد به الکل ناتوانی در تفکر و حافظه است ، مستی در واقع قرار گرفتن در جریانی است که قشر پیشانی مغز کارکرد اش پایین آمده و فرد هوشیاری اش کم می شود. به طور کلی ثابت شده است افرادی که این نوع از اعتیاد را تجربه میکنند شیوه حل مسئله بدون خلاقیتی را در پیش میگیرند و این به وضوح نشان دهنده ی سطح تفکر پایین ناشی از الکل است .

خواب آلودگی

علامت دیگر اعتیاد به الکل خواب آلودگی است در تحقیق صورت گرفته توسط  International Research Journal of Engineering and Technology سیستمی طراحی شده که توسط پردازش تصویر قادر به تشخیص خواب آلودگی رانندگان مست  است و برای بیدار ماندن  انها از زنگ خطر استفاده می کند . دلیل این همه توجه به این نشانه ی  اعتیاد به الکل این است که  فاصله زمانی زیادی بین خواب الودگی و مصرف الکل وجود ندارد و تقریبا بلافاصله پس از مصرف الکل احساس خستگی و خواب آلودگی ایجاد می شود که این مسئله برای افراد به خصوص رانندگان می تواند مشکل افرین باشد.

 اعتیاد به الکل واختلالات جنسی در آقایان

مردانی که تمایل بیشتری به نوشیدنی های الکلی دارند دچار اختلالات جنسی به خصوص اختلال نعوظ خواهند شد نعوظ آلت تناسلی مردان به جریان خون بستگی دارد. به همین دلیل است که افراد دیابتی و افراد مبتلا به فشارخون بالا معمولاً اختلال نعوظ را تجربه می کنند. اصولاً الکل و نوشیدنی های الکلی باعث افزایش حجم خون می‌شوند و به دنبال آن فشار خون را بالا میبرد. این حالت تا زمانی که مایع اضافی بدن از طریق ادرار دفع شود ادامه پیدا می کند.

الکل با کاهش دادن تستوسترون در مردان میتواند باعث بزرگی سینه های آنان می شود.

کم خونی و سیستم ایمنی تضعیف شده

مصرف الکل باعث می شود تعداد گلبول های قرمز خون که مسئول حمل اکسیژن هستند به شدت کاهش یابد.الکل با کاهش جذب ویتامین B12 و اسید فولیک منجر به بروز کم خونی می شود.

به طور کلی اعتیاد به الکل می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و باعث ضعیف شدن فرد در برابر انواع بیماری ها از جمله سرطان می شود

با این وصف به نظر شما اعتیاد به الکل روی مغز نوجوانان تا چه حد اثر دارد؟

شواهد به ما نشان می‌دهد که مصرف زیاد الکل مخصوصا در دوران نوجوانی می‌تواند برای مغز در حال رشد خطرناک باشد. دلیلش این است که نوجوانان در مقایسه با بزرگسالان نسبت به تاثیرات الکل حساسترند. یکی از دلایلش این است که لوب پیشانی مغز دیرتر از باقی مناطق کامل می‌شود حدودا در ۲۵ سالگی.

عوارض مصرف الکل

از دست دادن دید یا دید تونلی

اعتیاد به الکل باعث دید تونلی می شود  و باعث از دست دادن دید محیطی با حفظ دید مرکزی می شود، و در نتیجه شخص یک میدان تونل مانند دایره خواهد داشت.

 اعتیاد به الکل و جرائم و خودکشی

هم چنین افرادی که الکل مصرف می‌کنند، بیش از دیگران درگیر جرایم خشن از قبیل درگیری‌های فیزیکی، تجاوز به عنف و سرقت می‌گردند.

کتاب دانشگاهی آکسفورد در بخش خودکشی می گوید نصف مردان و یک چهارم زنانی که عمدا به خود آسیب رسانده اند در طول ۶ ساعت قبل الکل مصرف کرده اند.

در کبد این افراد چه اتفاقی می افتد؟

حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کسانی که مصرف سنگین الکل دارند، به سیروز کبدی (شایع‌ترین سیروز در آمریکا و قسمت‌های وسیعی از اروپا )یا زخم کبد مبتلا می‌گردند. افرادی که سیروز کبدی دارند، نباید به هیچ‌وجه الکل بخورند چرا که مرگ آن‌ها را در پی خواهد داشت. در بین هر ١٠ نفر فردی که  اعتیاد به الکل دارند یک نفر در نهایت مبتلا به سیروز کبدی می شود. نکته مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در صورتیکه در طول هفته تنها یک روز به نوشیدن الکل مبادرت بورزید اما در همان یک نوبت مقدار زیادی الکل مصرف کنید خطر ابتلا به بیماری کبدی را افزایش می دهد برای مثال نوشیدن ٢ یا ٣ لیتر آبجو در یک نوبت و یا نوشیدن یک بطری شراب می تواند بیشتر خطرناک باشد.

سندرم پرهزینه ی جنین الکلی

یکی از عوارض اعتیاد به الکل برای جنین سندرم جنین الکلی است که بیشتر افراد از آن آگاهی دارند. این مضرات تمامی افراد با هر سن و جنسیتی را در بر می‌گیرد. اما مسئله مهم تر این است که الکل یکی از عناصر بسیار خطرناک در دوران بارداری می‌باشد و مضراتی مرگ آفرین بر روی جنین از جمله سندرم جنین الکلی (ظاهر غیرطبیعی فرد، کوتاهی قد، وزن کم، سر کوچک، ناموزونی و ناهماهنگی اعضای بدن، کم هوشی، مشکلات رفتاری، و نارسایی‌های شنوایی و بینایی.

افرادی که دچار این‌گونه نارسایی‌هایند معمولاً در مدرسه دچار مشکل می‌شوند، با اجبارهای قانونی مشکل دارند، اغلب به زندان می‌افتند، به شدت درگیر رفتارهای پرخطر جنسی اند و مشکل الکل یا دیگر مواد مخدر دارند در سال ۲۰۰۲ برآورد شده‌است که فردی که دچار اختلال شدید طیف الکل در جنینی (FAS) بوده‌است نزدیک به دو میلیون دلار آمریکا برای جامعه هزینه دارد)دارد.

شیردهی : مادری که در دوران شیردهی الکل مصرف می کند الکل را از طریق شیر به نوزاد می رساند .

تشابهی بین سیگار و الکل در شیردهی وجود دارد و این آن است که هر دوی اینها شیر مادر را کم میکنند.

اثرات دیگر اعتیاد به الکل در خانم ها:

آمنوره ( فقدان عادت ماهیانه)

عدم وجود جسم زرد همراه با ناباروری

کاهش اندازه تخمدان

به نظر شما عوارض اعتیاد به الکل در خانم ها بیشتر است یا آقایان ؟

از لحاظ پزشکی تحلیل رفتن مغز و سیروز کبدی ناشی از اعتیاد به الکل در خانم ها پیشرفت سریعتری دارد .

با تمام اینها افراد چرا الکلی می شوند و راهکار چیست؟

افراد از الکل به عنوان کاهش دهنده تنش، افزاینده احساس قدرتمند بودن، کاهش دادن آثار درد روان شناختی استفاده می کنند. بر اساس مدل خود تحقیری کاپلان، نوجوانانی که به طور مکرر در معرض ارزیابی های منفی و انتقادات دیگران قرار می گیرند، عزت نفس خود را از دست می دهند و از طریق رفتار های نامتعارف مثل اعتیاد به الکل به دنبال پیدا کردن حس ارزشمندی هستند.

حل مشکل روانشناختی

بنابراین اگر بتوانیم مشکلات روان شناختی پایه این افراد را درمان کنیم نصف راه را رفته ایم .مهم ترین نکته این است که بیمار را محکوم نکنید. به او بگویید که افراد مختلفی ممکن است در دام اعتیاد به الکل گرفتار شوند و آنها را به جلسات گروه درمانی اعتیاد تشویق کنید سپس برای جلوگیری از مصرف دوباره شرایط مطلوبی را برای فرد فراهم کنید و از روش‌های جایگزین با بیمار صحبت کنید. در روانکاوی اعتیاد بازتاب اختلال خود تلقی می گردد که در اثر ناتوانی فرد در جهت سازش و کنار امدن با شرایط زندگی به وجود می آید.

ترک اعتیاد به الکل

یکی از روش‌های ترک اعتیاد به الکل از طریق سم‌زدایی است که باعث می‌شود اعتیاد جسمی فرد به الکل کم‌کم از بین برود. اما یادتان باشد که نباید قدرت اعتیاد ذهنی را دست کم بگیریم.

در نهایت سوء مصرف الکل در جامعه مورد مطالعه به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته  می شود که دارای یک شبکه علیت پیچیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و عوارض امنیتی و سلامتی سنگینی برای جامعه دارد بنابراین اگر شما هم به این نوع از اعتیاد روی آورده اید در اولین فرصت به روانشناس مراجعه کنید و فراموش نکنید که افرادی که به سوء‌مصرف الکل دچار بودند، بعد از اتمام دوره درمانی ترک اعتیاد اظهار داشته‌اند که زندگی فردی، احساسی، کاری و خانوادگی با کیفیتی را تجربه کرده‌اند.

 

منابع: کاپلان و سادوک

مقاله مصرف الکل و کنترل بیماری های مربوط به آن

سایت مرکز ترک اعتیاد اکسون

سایت etiad.org

کتاب اثرات مشروبات الکلی، چای و قهوه از دیدگاه دانش پزشکی

دریا خوش کلامیان

من اختلالات اضطراب شدیدم رو با کمک روانشناس درمان کردم و وقتی دیدم یه آدم چقد میتونه به بقیه حس خوبی بده تصمیم گرفتم منم اون آدم باشم .

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x