تاب آوری: یک مهارت قابل یادگیری

 تاب آوری: یک مهارت قابل یادگیری
۴.۱/۵ - (۱۷ امتیاز)

تاب آوری چیست؟

حتما شما هم برخی افراد را میشناسید که در برخورد با مشکلات زندگی همیشه سربلند بیرون می آیند. یا به عبارتی دیگر مثل سپری هستند که در برابر مشکلات مقاومت میکنند. این افراد همان هایی هستند که مهارت تاب آوری را در طول زندگی خود فراگرفته اند و ما امروزه آن ها را با نام افراد تاب آور میشناسیم. پیشنهاد میکنم پیش از خواندن مقاله این اپیزود را در مورد تاب آوری گوش دهید:

تعریف تاب آوری

تاب آوری یعنی اینکه افراد در برخورد با فشار های روانی بتوانند آن شرایط را به خوبی مدیریت و کنترل کنند. و همچنین کمترین آسیب و تنش را تجربه کنند.

این افراد همان هایی هستند که یک مشکل تمام زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار نمی دهد. نسبت به کار هایی که انجام می دهند تعلق خاطر بیشتری دارند، تجربه های لذت بخش زیادی دارند. همینظور افراد تاب آور کمتر دچار بیماری میشوند.

تاب آوری آموختنی است نه ذاتی

تاب آوری را میتوان آموزش داد و همچنین میتوان در طول زندگی و در هر سنی یاد گرفت. بسیاری بر این باورند که این مهارت به طور ذاتی در برخی افراد وجود دارد. اما اینگونه نیست و افراد میتوانند آن را یادبگیرند. پس اگر فکر میکنید که تاب آوری کمی دارید میتوانید آن را تقویت کنید.

یک فرد تاب آور چگونه است؟

عزت نفس بالا

افراد تاب آور عزت نفس بالاتری دارند به عبارتی دیگر خود را ارزشمند میدانند و به طور کلی خود را دوست دارند. آن ها نقاط ضعف خود را میبینند. برای رفع آن ها تلاش میکنند. و به دلیل انکه ضعفی دارند خود را سرزنش نمیکنند.

خوش بین هستند

خوش بینی به معنای شاد بودن بدون دلیل نیست بلکه به این معناست که فرد علاوه بر دیدن تاریکی ها، زیبایی ها را هم ببیند. زندگی ما آمیخته ای از هر دوی این جنبه هاست. اگر فقط یک بخشی از آن را ببینیم دچار تحریف در واقعیت شدیم. این افراد سعی میکنند با دیدن سختی ها جنبه های مفید هر تجربه و پدیده را هم ببیند و از آن لذت ببرند.

مهارت های ارتباطی بالا

این افراد شبکه های ارتباطی خوبی دارند و میتوانند با انسان ها ارتباطی پایدار برقرار کنند. مهارت ارتباطی به طور کلی یک مهارت قابل یادگیری است. شوخ طبعی و همدلی از جمله موثرترین این مهارت ها هستند که میتوانند روابط را بهبود بخشند. اگر میخواید در مورد مهارت های ارتباطی بدانید این پادکست را گوش کنید

کنترل درونی دارند

انسان ها دارای دو منبع کنترل هستند. افرادی که باور دارند کنترل محیط در دست آنها نیست بلکه بیرون از آنان است(منبع کنترل بیرونی). و افرادی که خود را مسئول شرایط خویش میدانند(منبع کنترل درونی). این افراد به دلیل هر اتفاقی خود را سرزنش نمیکنند. و همچنین برخی مسائل را که دست ما نیست مثل زلزله و .. را می بینند و برایشان لازم نیست همه چیز را کنترل کنند.

خود را قربانی تصور نمی کنند

این افراد در مواجه با مشکلات زندگی تنها به این فکر میکند که از آن سربلند بیرون آمده اند. خود را نجات یافته تصور میکنند. به همین دلیل قادر هستند متناسب با موقعیت درخواست کمک کنند.

چطور تاب آور شویم؟

به جای مسئله بر توانایی خود تکیه کنیم

آن ها مسائل را به جای دیدن مشکل به شکل فرصت میبیند که توانایی های خود را محک بزنند. در این صورت هر حالتی پیش بیاید آن ها برده اند. اگر شکست بخورند توانایی خود را بهبود میبخشند و چیزی یا گرفته اند اگر هم ببرند لذتش را میبرند.

مهارت حل مسئله را یاد بگیرید

حل مسئله یاد گرفتی است پس کاملا میتوانید آن را از کسی یاد بگیرید در مقالات بعدی این مهارت را به طور مفصل اموزش خواهم داد.

پیدا کردن معنا و هدف در زندگی خود

همه ما برای چیزی زندگی میکنیم. منتها خیلی ها این چیز را پیدا نمیکنند در حالی که به صورت ناهشیار دارند برای آن تلاش میکنند. پیدا کردن معنا در زندگی در هر چیزی میتواند باشد. در ساز زدنمان. در دوست داشتن دیگران، در کارمان و … . این معنا میتواند به صورت یک هدف باشد. پس کسانی که برای چیزی تلاش میکنند که آن را دوست دارند و آن دلیل زنده بودن آنهاست، با مسئال زندگی راحت تر ممکن است برخورد کنند.

نسبت به تغییرات زندگی انعطاف پذیر باشیم

زندگی یعنی تغییر. هیچ انسانی نمیتواند بگوید من همان ادم قبلی هستم. درست است من ما به لحاظ شناختی تغییر نکرده است. اما در واقعیت هم آیا ما تغییر نکرده ایم؟. نگه داشتن زندگی و کنترل همه چیز در مطالعات نشان داده است که افراد را به سمت اختلال هایی همچون وسواس پیش میبرد. انعطاف پذیری در برابر اتفاقات مهمترین مهارتی است که میتوانیم در طول زندگی آن را تمرین کنیم.

خود را دوست داشته باشم و با خود رفیق باشیم

صادقانه بگویم تمام درمان های روانشناسی هدف اصلیشان این است که فرد با خودش رفیق باشد. اگر با خود رفیق باشیم از تنهایی نمیترسیم، از شکست نمیترسیم، خود را دوست داریم و در هر شرایطی ارزشمند هستید. کتاب ها میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند که به خودتان فکر کنید و خودتان را بهتر بشناسید. درمان ها میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند.

معنویت را در خود تقویت کنید

افرادی که ایمان قوی دارند در مسائل زندگی و سختی ها ضمن تلاش و تعقل، به چیزی توکل میکنند که ماورایی است.

ارتباطات خود را توسعه دهیم

ارتباط داشتن به ما حس ایمنی میدهد. برای همین است که زمانی که حالمان خوب نیست وقتی با کسی صحبت میکنیم حالمان بهتر میشود. دلبستگی هایی که با افراد داریم زندگی را برایمان ایمن تر میکنند. امنیت خاطری که از بودن دیگران میگیریم یکی از مهمترین محافظان ما در برابر اختلال ها و بیماری ها هستند. اگر علاقه مند هستید میتوانید مقاله ۳۸ نکته برای یک ارتباط موفق را بخوانید.

تغذیه مناسب داشته باشیم

از قدیم گفته اند عقل سالم در بدن سالم است. نکات بسیاری در مورد تغذیه و سلامت روان وجود دارد که میتوانید آن ها را مطالعه کنید. این که روزانه از تمام مواد غذایی میل کنید و همینطور به جای گوشت قرمز و چربی ها بیشتر از سبزیجات و سالاد ها استفاده کنیم. کافئین کمتر بنوشیم از دمنوش ها بیشتر استفاده کنیم. همه این ها میتوانند در سلامت روان ما موثر باشند.

 

 

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x