خواب خوب: همه نکاتی که باید برای یک خواب با کیفیت بدانیم

 خواب خوب: همه نکاتی که باید برای یک خواب با کیفیت بدانیم
امتیاز شما به این نوشته

خواب خوب چیست؟

اگر بخواهم خیلی ساده بگویم خواب خوب به خوابی میگویند که وقتی صبح  بلند می شوید سرحال باشد. اگر به هر دلیل این اتفاق نمی افتد یا کیفیت خوابتان مورد دارد و یا در زمان خوابیدن شب و فرایندش مشکل دارید. پیشنهاد میکنم قبل از شروع خواندن این ویدیو را مشاهده کنید:

 

امروز در مورد خواب که یکی از مهمترین جنبه های زندگی ماست و یکی از مولفه های مهم سبک زندگی است صحبت میکنیم.

مشکلات خواب خوب

بر مبنای مطالعاتی که انجام شده است ۳۰ درصد افراد بزرگسال به مشکلات خواب دچار هستند. این در حالی است که تنها ۵ درصد از بزرگسالان خوب میخوابند.بی خوابی از مهمترین اختلالات خواب است.

اختلال بی خوابی

افرادی که در آغاز خواب مشکل دارند. یا به فراوانی بیدار میشوند یا زودتر از موقع بیدار میشوند. یا افرادی که حتی بعد از چند ساعت خواب که معمولا کافی بوده بیدار میشوند و خسته هستند به این اختلال دچارند.

علل مهم بی خوابی

شخصبت های اضطرابی و یا شخصیت های مستعد نگرانی و افسردگی، سر و صدای زیاد، نور و دمای نامناسب، جنسیت زن و سن بالا، ژنتیک و دلایل پزشکی مثل فشار خون و غیر از عوامل آن هستند.

اختلال پر خوابی

شخص از خواب آلودگی مفرط روزانه، حملات خواب و طولانی شدن انتقال به حالت بیداری کامل در هنگام بیدار شدن شاکی است که این شکایات به دلیل میان ناکافی خواب ایجاد نشده است. این اختلال تقریبا هر روز تکرار میشود و حداقل یک ماه باید طول بکشد.

اختلال وحشت شبانه

شخص به طور مکرر دوبار یا بیشتر با فریادی وحشت زده و یا حالت پانیک  بیدار میشود. این حالت همراه با جنبش بدن و بیش فعالی در دستگاه عصبی سمپاتیک است. این اختلال معمولا در ثلث اول خوابیدن رخ میدهد و هر دوره کمتر از ده دقیقه طول میکشد. همچنین اگر دیگران بکشند در خلال دوره فرد را آرام کنند او واکنشی نشان نمیدهد.

اختلال کابوش شبانه

شخص در حالی از خواب شبانه و چرت زدن بیدار میشود که به روشنی رویا های شدیدا واضحی را بیاد می آورد. رویاها معمولا مربوط به تهدید جان، امنیت و یا عزت نفس است. بیدار شدن ممکن است در هر بخشی روی دهد اما نوعا در خلال نیمه دوم خواب رخ میدهد. تجربه رویا به خودی خود و اختلال ناشی از بیداری های مربوط به کابوس ها سبب ناراحتی فرد میشود.

حمله خواب یا نارکولپسی

خواب آلودگی مفرط روزانه و همراه با علایم فرعی معرف نفوذ خواب REM در حالات بیداری. دوره های خواب از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است. بعد از این دوره های خواب فرد احساس رفع خستگی میکند. این حملات ممکن است در مواقع نامناسبی روی دهد مثل غذا خوردن، صحبت کردن، رانندگی یا در حین رابطه جنسی.

زمان کافی خواب خوب

به طور کلی زمان خوابیدن افراد با هم گوناگون است. شما باید زمانتان را خودتان پیدا بکنید. ممکن است فردی با ۵ ساعت خوابیدن احساس سرحالی بکند. اما فرد دیگری به زمان بیشتری نیاز داشته باشد تا خستگی اش در رود. بنابر این نیاز افراد  از ۴ ساعت تا ۱۰ ساعت متفاوت است. بسته به سن مختلف نیاز به زمان خواب متفاوت میشود.

بهداشت خواب برای داشتن یک خواب خوب

زمان معین

وقت معینی به رختخواب روید و زمان معینی هم از آن خارج شوید حتی در تعطیلات.

تنها در زمان مناسب به رخت خواب بروید

فقط اوقات خواب را در بستر بگذرانید. سپری کردن زمان طولانی در بستر، آن را منقطع می کند

در هنگام خواب کار های دیگر انجام ندهید

کار باگوشی، دیدن تلویزیون در رختخواب، دعوا و جرو بحث مانع خواب هستند. این موارد کیفیت خواب شما را به شدت تحت تاثیر قرار میدهند. تا جایی که امکان دارد باید خوابمان را از انجام این کار ها جدا کنیم.

کافئین را قبل از خواب ننوشید

هرچند که خوردن شیر کمک میکند. اما خوردن چای یا قهوه کاملا در روند خواب شما تاثیر منفی میگذارد و باعث دیر شدن آن میشود.

حمام آب گرم

حمام با آب گرم و به مدت بیست دقیقه قبل از خواب را امتحان کنید.

قبل از خواب غذای سنگین نخوریم

تا سه ساعت قبل از خوابیدن غذای سنگین نباید خورد. ترجیحا حتما ساعات پایانی شب را سبک باشید و غذای زیادی نخورید. همچنین داشتن تغذیه مناسب به شدت موثر است رابطه بین تغذیه و سلامت روان به طور جدی در مطالعات مختلف آمده است.

در طول روز زیاد چرت نزنید

چرت روزانه میتواند کیفیت خواب شب را کاملا تحت تاثیر قرار دهند. تا جایی که ممکن است از این کار بهتر است پرهیز کنیم.

فعالیت فیزیکی کمک میکند

اگر ورزش میکنید حتما خوب میخوابید. حتما به آن ادامه دهید. در غیر این صورت سعی کنید شش ساعت قبل از آن حتما فعالیت فیزیکی داشته باشید چرا که به شدت در بهبود کیفیت آن کمک میکند.

اگر این علائم را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید

اگر علاوه بر رعایت اصولی که در بالا گفته شد همچنان مشکل دارید. یا اگر این مشکل در روزمره شما اختلال ایجاد کرده است. به طوری که نمیتوانید کار روزمره خود را همانند قبل انجام دهید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. ما اختلالات خواب زیادی داریم مثل، اختلال راه رفتن در خواب، اختلال کابوش شبانه، وقفه تنفسی در هنگام خواب و چیز های دیگر که در اینجا به طور کامل به آن ها نمیپردازیم. شاید در این حالت دارید از این اختلالات رنج میبرید که حتما یک پزشک و یا یک روانپزشک در شناسایی و حل آن به شما کمک میکنند.

کمک گرفتن از یک رواشناس و یا یک روانپشک در این موافع کمک کننده است

امروز سعی کردن تمام نکاتی که در این باره نیاز دارید را به شکل ساده و مختصر برایتان بیاورم. این مشکلات نه تنها در این مورد بلکه در موارد و اختلال های دیگری هم ممکن است بروز پیدا کند. به طور کلی جای نگرانی نیست. بسیاری از بیماری هایی که امروز در مورد آنها صحبت میکنیم درمان پذیر هستند. کاملا افراد میتوانند بهبود پیدا بکنند. در صورتی که از یک فرد متخصص کمک بگیرند. یا انگ های مربوط به اختلالات را کنار گذاشته و درخواست کمک بکنند.

همان طور که میدانیم درخواست کمک یکی از مهارت های مهم افراد باهوش است پس از آن استفاده بکنیم.

پاسخگوی سوالات شما در کامنت ها

اگر هر سوال و ا مسئله ای در این باره دارید میتوانید آن را با من در بخش کامنت ها در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهم. واقعیت این است که در بسیاری از موارد افراد از طریق کامنت ها تجربیات و مواردی را بیان میکنند که قابلیت یادگیری دارند و همه ما میتوانیم از آن استفاده کنیم. پس این تجربیات را از ما دریغ نکنید و آن را با ما در میان بگذارید تا همگی از هم یاد بگیریم.

 

 

 

 

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x