علائم جسمی استرس در زندگی روزمره

 علائم جسمی استرس در زندگی روزمره
امتیاز شما به این نوشته

 علائم جسمی استرس

اختلالات عاطفی و جسمی متعددی در روانشناسی بالینی وجود دارد که با استرس، افسردگی، اضطراب، حملات قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، اختلالات سیستم ایمنی، افزایش حساسیت به عفونت، تعداد زیادی از بیماری های مرتبط با ویروس از جمله سرماخوردگی و تبخال و ایدز در ارتباط هستند. .

اثرات استرس

سرطان های خاص، و همچنین بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکلروز هم جز این دسته از بیماری ها می باشند که با اختلالات عاطفی و فیزیکی در ارتباط می باشند. علاوه بر این، استرس می تواند اثرات مستقیم بر روی پوست بثورات،درماتیت آتوپیک، سیستم گوارشی، زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر داشته باشد و همچنین می تواند به اختلالات بی خوابی و اختلالات نورولوژیک مانند بیماری پارکینسون دامن بزند.

چند علامت و نشانه مشترک از استرس

 نشانه های استرس میتواند سردردهای مکرر، فشار یا دردلکنت یا لرزیدن لرزش، لرزش لب ها، دست ها گردن درد، کمر درد، اسپاسم عضلانی، عرق کردن، عرق سرد دست و پاسرگیجه، ضعفدهان خشک، مشکلات بلعیدنسرماخوردگی، عفونت،تبخالبثورات، خارش،عصبانیتالرژیدرد معده، حالت تهوع، نفخ شکم، یبوست، اسهال، از دست دادن کنترل ادرار، تنفس دشوار، درد قفسه سینه، تپش قلب، ضربان سریع میل جنسی یا کاهش عملکرد جنسی باشد

استرس را جدی بگیرید

همانطور که در لیست بالا نشان داده شده است، استرس در رواشناسی بالینی می تواند اثرات گسترده ای را بر احساسات، خلق و خو، جسم و رفتار آدمی داشته باشد.   عواملی که نشان می دهند شما تحت فشار استرس هستید: استرس همان طور که در بالا به آن اشاره شد خود می تواند بر ارگان های بدن تاثیر بگذارد و سیستم دفاعی بدن را مختل کند که به دنبال این اختلال بیماری ها کم کم به بدن و سیستم های دفاعی حمله ور می شود.

استرس چه میکند؟

اما در روانشناسی بالینی استرس چه کار می کند، چه تاثیری بر این ارگان ها دارد که آن ها را با اختلال مواجه می کند. وقتی استرس بر بدن غلبه می کند در ابتدا هورمونی به نام کورتیزول ترشح می شود برای اینکه بدن را به حالت آماده باش نسبت به عامل استرس زایی که حکم فرما شده آگاه کند، این روند و ترشح این هورمون اگر به مراتب بیشتر شود و همچنان ادامه یابد شروع به افت سیستم ایمنی، دستگاه گوارش، آسیب به سیستم عصبی و همچنین سیستم عضلانی و حرکتی می کند.

چند نکته برای کاهش استرس

چاقی و به دنبال آن بیماری های قلبی و عروقی از جمله عوارض همیگشی و شایع افسردگی هستند که خود نیز مسبب دیگر بیماری های شایع می باشند. بهترین راه برای کاهش استرس این است که به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید خواب یکی از عوامل اساسی و کلیدی می باشد یعنی خوابی ۷ الی ۸ ساعته در طول یک شبانه روز برای یک انسان  بالغ کفایت می کند. علاوه بر خواب، خوردن غذاها و مواد غذایی ضروری از جمله میوه ها و سبزیجات تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش استرس دارند.

ورزش کنید

همچنین هیچ گاه نباید ورزش را فراموش کنید و آن را جز الویت های زندگی خود قرار دهید. شما همچنین بهتر است که بدن خود را همیشه آماده در برابر عوامل استرس زا و خطرناک، آماده نگه دارید قبل از اینکه همه این عوامل به یک شرایط وخیم و طولانی مدت تبدیل شوند. به همین دلیل به برخی از این خط قرمز ها نگاهی می اندازیم.

علائم جسمی استرس

 درد معده

بنیسی آبراهام، متخصص گوارش در دانشکده پزشکی بیلور، می گوید: سیستم عصبی مغز به روده متصل است بنابراین استرس ذهنی می تواند باعث تخریب دستگاه گوارش شما شود.

با توجه به وضعیت شما، پزشک ممکن است با توجه به کم کاری تیروئید اگر داشته باشید،تغییرات غذایی ویژه ای را برای شما اتخاذ کند. در عین حال، بهترین درمان طبیعی برای یبوست ناشی از استرس، اسهال، تهوع یا استفراغ،ورزش است. این روش به نظر اخرین کار اساسی و طبیعی باشد زمانی که درد معده دارید اما ناچارید که به سمت ان بروید تا اندورفین بدن افزایش یابد که همین هورمون بسیار اثر بخش و شفا بخش است برای کل سیستم بدنی من جمله ارگان مربوط به گوارش که باعث می شود بدن احساس راحت تری داشته باشد.

ریزش مو

تقریبا سه تا شش ماه پس از یک رویداد بزرگ استرس زا، مانند بیکاری  و یا به پایان رساندن یک پروژه بزرگ، ممکن است موهای زیادی را از دست بدهید که همه نشان از استرسی است که در چند ماهه گذشته داشته اید. البته توجه داشته باشید که ریزش ۱۰۰ رشته مو در روز کاملا طبیعی است.روبرت سان جلمان متخصص پوست در سانتا باربارا، کالیفرنیا می گوید: سطح فوق العاده بالایی از هورمون های جنسی به نام آندروژن ها، که در طول استرس بیشتر می شوند، می توانند با فولیکول های مو مواجه شوند و این منجر به از دست دادن و ریزش مو می شود.

[irp posts=”3235″ name=”نشانه های استرس و راهکار های مقابله با آن”]

 اسپاسم پلک

این اسپاسم عضلانی مزاحم معمولا در اطراف یک چشم رخ می دهد و به مدت چند دقیقه ادامه می یابد. استرس یکی از شایع ترین علل آن است، گرچه پزشکان به طور قطع دلیل اصلی آن را نمی دانند. هنگامی که در شرایط استرس زا قرار دارید، چشمان خود را ببندید، سعی کنید استراحت کنید و عمیق نفس بکشید. به مدت چهار ثانیه نفس بکشید، نفس خود را برای هفت ثانیه نگه دارید، سپس هشت ثانیه آن را بیرون بدهید. این شمارش ها را می توانید با انگشت دست خود انجام دهید

آنس سومرس،از آکادمی چشم پزشکی می گوید: اشک مصنوعی نیز می تواند کمک به کاهش اسپاسم، شود. اگر این گرفتگی و انقباض به قسمت های دیگر چهره شما گسترش پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چرا که می تواند نوع جدیدی از اسپاسم باشد.   آکنه درست مثل موهای شما، پوست شما نسبت به آندروژن های بالاتر حساس است، که می تواند موجب شکنندگی و اسیب به پوست  شما شود.  سعی کنید اگر برای شما امکان دارد به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. التهاب مزمن می تواند حتی منجر به آلرژی هم  بشود.

استرس در افراد بسیار متفاوت است و هر فردی واکنش خاصی نسبت به استرس دارد اما حالت معمول آن وجود جوش و آکنه بر روی پوست است که حتی همین جوش ها نیز با توجه به هر فرد و دلایل گوناگون متفاوت هستند یعنی از دسته خفیف تا حاد و دمل  متفاوت می باشند که نیاز به مراقبت ویژه دارند.

[irp posts=”3180″ name=”انواع استرس و اختلال های اضطرابی به زبان ساده”]

میتوانید در بخش ارسال دیدگاه نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا به آن پاسخگو باشیم..

 

مانا شفیعی مقدم

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x