مشاوره کودک چیست؟

 مشاوره کودک چیست؟
۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)

مشاوره کودک چیست

مشاوره کودک نوعی پروسه درمانیست که بر حل مشکلات کودکان و نوجوانان تمرکز دارد.

در واقع بسیاری از مسائلی که کودکان با آن ها روبرو هستند از مسائلی که بزرگسالان در زندگی روزمره با آنها سر و کار دارند،  تقلید می شود.

برخی از این مشکلات رایج شامل احساس اضطراب ، افسردگی و اندوه است. با این حال ، هدف از مشاوره کودک ، تجزیه مشکلات به بخش های قابل کنترل است ، بنابراین کودکان با کمک مشاوره می توانند این مشکلات را بهتر درک و با آن ها کنار بیایند. این حوزه یکی از مهم ترین بخش های روانشناسی کودک و نوجوان به حساب می آید.

مشاوران کودک چه کسانی هستند

مشاوران کودک، متخصصان بهداشت روان هستند که در رابطه با رشد و تحولات اجتماعی و عاطفی و سلامت روان کودک ، به شما  بینشی ارزشمندی می دهند.

این افراد از دانش و تخصص لازم برای شناسایی ، ارزیابی ، تشخیص و درمان طیف گسترده ای از مشکلات بهداشت روان و مسائل مربوط به تغییرات بزرگ (طلاق ، مدرسه جدید ، اندوه و غیره) و پریشانی های روانی ، برخوردار هستند.

به طور خاص ، مشاوران کودک ، که بعضاً به عنوان درمانگر و روانشناسان کودک نیز نامیده می شوند (بسته به سطح تحصیلات و مجوز) ، آموزش دیده اند تا «ذهن بچه ها را مورد بررسی قرار دهند» ، تا بتوانند به آنها کمک کنند.

پروسه معمول ارائه شده در مشاوره کودک چیست 

در پروسه مشاوره کودک خدمات بسیاری به کودکان آسیب پذیر ارائه داده می شود. از همه مهمتر ، متخصصان بهداشت روان،  دانش لازم را دارند تا به کودکان کمک کنند تا مشکلات خود را برطرف و زندگی سالم و مثمر ثمری داشته باشند.

درک این نکته حائز اهمیت است که کودکانی که از مشکلات بهداشت روان یا پریشانی روانی رنج می برند ، ممکن است این نگرانی ها را با والدین خود در میان نگذارند.

بنابراین ، هدف از پروسه مشاوره کودک این است که به کودکان کمک شود تا بهتر مسائل مربوط به آن چه که آنها تجربه می کنند و یا آسیب هایی که اتفاق افتاده است را تفسیر و به روشی موثر بتوانند آن ها را پردازش و درک کنند.

هنگامی که مسائل اجتماعی ، عاطفی و پریشانی روانی کودک درمان نشود ، این مشکلات می تواند بر نحوه ی پروسه آموزشی و نقاط عطف رشد او تأثیر منفی بگذارد.

البته به خاطر داشته باشید که کودکان در هر سنی ، از کودکان نو پا و پیش دبستانی گرفته تا نوجوانان ، می توانند از جلسات مشاوره  ای بهره مند شوند.

در نهایت ، این شکل مشاوره با هدف کمک به کودکان از طریق در میان گذاشتن احساسات کودک با متخصص انجام می شود تا متخصصات بتوانند  به کودکان کمک کنند تا بدون داشتن اثرات ماندگاری مانند احساس ترس ، سردرگمی ، اضطراب یا تروما ، زندگی سالمی داشته باشند.

 

مبانی روانشناسی در مشاوره  کودک چیست

روانشناسان کودک با درک کامل از آنچه باعث می شود تا کودکان با مشکل روبه رو شوند ، با بیماران جوان خود برای تشخیص و درمان انواع اختلالات روانی رشدی ، رفتاری و عاطفی همکاری می کنند.

بیشتر روانشناسان کودک به جای تحقیقات بیشتر به مراقبت های بالینی متمرکز شده اند ، به این معنی که آنها بطور مستقیم با بیماران برای ابداع روش های درمانی و نظارت بر پیشرفت آنها ، همکاری می کنند.

روانشناسانی که به کودکان خدمت می کنند ، می توانند در طیف وسیعی از مشاغل ، از جمله مدارس ، بیمارستان ها ، کلینیک ها مشغول فعالیت باشند. کسانی که در زمینه تحقیق فعالیت می کنند،  بیشتر متمرکز بر درک بهتر و چگونگی تأثیر روند رشد بر انواع رفتارها و ذهن کودکان هستند.

انواع حوزه های روانشناسی در مشاوره کودک چیست

  • روانشناسان مدرسه

مدارس و سیستمهای آموزشی،  برای کمک به کودکانی که مشکلات عاطفی یا اجتماعی ای دارند که بر عملکرد آنها در مدرسه تأثیر می گذارد ، روانشناسانی را استخدام می کنند.

از طریق مشاوره یک به یک در محیط مدرسه ، آنها به کشف دلیل مشکلات کودک – خواه مشکلات خانوادگی ، مسائل مربوط به دوران بلوغ ، تجربیات گذشته یا عزت نفس  و یا مسائل دیگراست ، کمک و برای رفع این مشکلات تلاش می کنند.

روانشناسان ممکن است برای برقراری ارتباط با کودکان از گفتگوی درمانی ، بازی ، هنر یا موسیقی درمانی استفاده کنند و کودکان را قادر به ابراز احساسات خود کنند.

در حالی که روانشناسان مدرسه وظیفه دارند که به سلامت روانی تک تک کودکان تمرکز داشته باشند ، آن ها همچنین وظیفه دارند تا تحقیق کنند که چگونه می توان از طریق تدریس و یادگیری، برای پرداختن به موضوعاتی که در مدرسه اتفاق می افتند، استفاده کرد و همچنین  آنها ممکن است با معلمان همکاری کنند تا تکنیک هایی را برای معالجه ی کودکان ارائه دهند.

  • روانشناسان رشد

زمینه روانشناسی رشد مربوط به نحوه پیشرفت انسان در طول زندگی است. در حالی که روزهای ابتدایی این شاخه از روانشناسی،  عمدتاً مربوط به نوزادان ، کودکان و نوجوانان بود ، اما امروزه این زمینه تکامل یافته است تا بتواند نحوه تغییر افراد در طول عمر را تحت پوشش قرار دهد.

برخی از مناطق مورد علاقه روانشناسان رشد، شامل مهارت های شناختی ، شخصیت ، احساسات و چگونگی رشد و درک اخلاق است.

  • روانشناس بالینی کودک

در حالیکه ممکن است روانشناسان دیگر درگیر مدیریت و توسعه برنامه های درمانی باشند ، روانشناسان بالینی کودک در درجه اول روی تشخیص و معالجه بیماران متمرکز هستند.

این افراد بر انواع روش های مختلف درمانی و چارچوب ها ی آموزش دیده  متمرکز هستند و از دانش خود برای ارزیابی های رفتاری استفاده می کنند تا یک دوره عملی متناسب با نیازهای فردی کودک را توسعه دهند. روانشناسان بالینی کودک نیز ممکن است در نقش های تحقیقاتی فعالیت داشته باشند.

 

وظایف مشاوره کودک چیست

بیشتر روانشناسان کودک برای تشخیص شرایط و ارائه مشاوره و راه کارهای درمانی با کودکان کار می کنند. آنها ممکن است کودکان را برای انواع مختلف اختلالات ، از جمله ناتوانی در یادگیری ، اختلال کمبود توجه ، بیش فعالی ، اضطراب و افسردگی ارزیابی کنند.

آنها همچنین کودکان را به دلیل تاخیر در رشد ، علائم اختلال طیف اوتیسم و ​​سایر مشکلات موثر بر رشد ارزیابی می کنند. علاوه بر این موارد ، روانشناسان ممکن است کودکان را در غلبه بر سوءاستفاده های وارده ، آسیب هایی مانند مرگ یک فرد نزدیک و سایر تجربیات شخصی که بر سلامت روان و عاطفی آنها تأثیر می گذارد ، یاری دهند.

آنها بطور معمول کودکان را در کلینیک می بینند. بسته به نوع تشخیص ، آنها ممکن است کودکان را به متخصصان دیگرو به روانپزشکان ارجاع دهند یا از طریق ویزیت هایی که به طور منظم انجام می شود ،پروسه های درمانی ای را پیشنهاد دهند.

 

همچنین از دیگر مواردی که مراجعه به یک مشاوره کودک می تواند کمک کننده باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس غمگینی یا افسردگی

• احساس اضطراب یا ترس

• مشکل در کنترل خشم یا ناامیدی

• عملکرد ضعیف یا متناقض

• نشان دادن مهارت های ضعیف اجتماعی

• مشکلات در خانه و مدرسه

• برخورد با یک تغییر جدی زندگی مانند  طلاق ، مرگ یکی از اعضای خانواده یا دوست

• نشان دادن علائم بیماری اوتیسم یا سندرم آسپرگر

• نشان دادن علائم ADHD یا ناتوانی در یادگیری

 

بهترین زمان مراجعه به مشاوره کودک

اگر متوجه شدید که رفتار فرزند شما به طور ناگهانی و یا به طرز چشمگیری تغییر کرده است و یا  بسیار ساکت شده است ، با یک مشاوره کودک مشورت کنید. با این کار می توان اطمینان حاصل کرد که فرزند شما بهترین درمان ممکن را برای وضعیت یا مشکل خود دریافت می کند.

براساس تحقیقات منتشر شده توسط دانشگاه کلمبیا ، مسائل مربوط به سلامت روان می تواند در اوایل زندگی کودکان شروع شود. تقریباً از هر ۵ کودک یکی از آن ها دارای اختلالات روانی قابل تشخیص هستند و این در حالیست که یکی از ۱۰ نفر، دارای مشکلات جدی ای هستند که باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در خانه یا مدرسه می شوند.

روند کار مشاوران کودک

روانشناسان کودک، متخصصان آموزش دیده ای اند که به کودکان کمک می کنند تا احساسات و تجربیات خود را با آن ها در میان بگذارند و در جهت تهیه برنامه های درمانی و راه های مقابله با نوع بیماری،  راه حل های درمانی موثری را ارائه دهند.

در واقع چه کار کردن با یک کودک خردسال که درگیر پروسه طلاق والدین خود است یا نوجوانی که در برابر مشکلات آسیب پذیر است ، روانشناسان کودک می توانند راه حل های موثر درمانی را برای آن ها ایجاد کنند.

وقتی کودکی از پریشانی روانی ، اجتماعی یا عاطفی یا روانی رنج می برد ، مقابله با این نوع مشکلات برای آن ها دشوار است ، به خصوص هنگامی که والدین احساس کنند که هیچ کاری نمی توانند برای رفع اوضاع انجام دهند. در اینجاست که مراجعه به یک مشاوره کودک می تواند بسیار موثر باشد.

متخصص بهداشت روان می تواند موارد اساسی را که بر سلامت عمومی و بهزیستی فرزند شما تأثیر می گذارد ، شناسایی کنند ، بنابراین کودک شما می تواند به سرعت پروسه درمانی ای را که بتواند احساسات بهتری را در او ایجاد کند ، دریافت کند.

علاوه بر این موارد ، مراجعه به مشاوره کودک می تواند برای کودکانی که از اختلال وسواس ، استرس پس از سانحه یا اختلال اضطراب فراگیر رنج می برند ، بسیار ارزشمند باشد.، زیرا مشاوران کودک می توانند علت اصلی مشکلات فرزند شما را مشاهده ، ارزیابی و شناسایی کنند.

نتیجه آن که:

به یاد داشته باشید ، هدف اصلی پروسه مشاوره کودک ، استفاده از دانش و تخصص یک مشاور آموزش دیده برای آرام کردن نگرانی های شما و کمک به فرزندتان در دریافت کمک های لازم برای عملکرد صحیح است.

مشاور کودک می تواند ابزارهای لازم برای مقابله با مسائل و هرگونه وضعیت سلامت روانی را به روشی سالم و مولد به شما و فرزندتان ارائه دهد.

علاوه بر این موارد ، این متخصص می تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا در اوقات ناخوشایند ، موارد اضطراب زا و چالش برانگیز با استرس و آشفتگی کمتری حرکت کنید.

در نتیجه شما به عنوان والدین ، ​​چیزی جز سلامتی و خوشبختی فرزندتان نمی خواهید ، اما گاهی اوقات موقعیت هایی رخ می دهد که شما به راحتی نمی توانید مشکلات به وجود آمده را حل کنید ، در این صورت بهتر است تا به کسی که در این زمینه تخصص دارد، تکیه کنید.

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x