کتاب های خوب روانشناسی

 کتاب های خوب روانشناسی
امتیاز شما به این نوشته

 کتاب های خوب روانشناسی

کتاب های خوب بیش از هر چیزی ارتباطات ما کمک بزرگی میکند اینکه چه کتاب هایی به دردمان میخورد شاید چیزی سلیقه ای باشد برای همین شما هم میتوانید با معرفی کتاب هایی که خواندید و لذت بردید در حوزه روانشناسی به تکمیل شده و بهتر شدن این لیست به ما کمک کنید

در اینجا کتاب هایی که را جانی به جان های شما اضافه خواهد کرد  اورده ام تا خوراکی برای همه کتاب خوانان باشد در زیر هر کتاب توضیحی کوچک درباره موضوع آن میدهم تا کلیاتی از آن را در ذهن خود داشته باشید و در صورت تمایل شروع به خواندن آن بکنید.

وقتی نیچه گریست (اثر اروین د.یالوم)

کتاب روانشناسی وقتی نیچه گریست

دراین کتاب جذاب و گیرا نویسنده که خود استاد روانپزشکی دانشگاه استفورد میباشد ، دیدار خیالی را بین نیچه و یوزف برویر ایجاد میکند و به روان‌درمانی نیچه میپردازد. این کتاب آمیزه‌ای از واقعیت و تخیل است گویا نویسنده آنقدر باتفکر و آثار نیچه آشنابوده که به رواندرمانی او میپردازد و درخلال داستانی گیرا نحوه ی ارتباط مراجع_درمانگر و درکل روانکاوی را می‌آموزد.

اابته این کتاب شاید همه ماجرا نیست . این داستان علاوه براین علت عاشقی خیلی هارا برملا میسازد آنقدرکه شاید بعدازخواندنش به خودتان آمدید!

مسئله اسپینوزا (اثراروین د.یالوم)

کتاب روانشناسی مسئله اسپینوزا

از اسپینوزا ( فیلسوف مشهورقرن ۱۷ و زمینه‌ساز عصر روشنگری قرن۱۸) و زندگی او اطلاعات زیادی در دست نیست اما گویا این نویسنده چنان عمیق اورا شناخته و عقایدش را طوری برروی داستان می‌آورد که بعداز اتمام کتاب تصور میکنی تمامی کتابهای اسپینوزارا خوانده ای و برعقایدش تسلط کامل داری

بسیاری ازجمله خود یالوم براین اعتقاد هستند که اسپینوزا با نوشته هایش جهان را تغییر داد زیرا آثار گرانقدر او توسط یهودیان تکفیر و توسط مسیحیان سانسور شد.

دراین کتاب جذاب ردپایی از هیتلر هم میباشد ، داستانی جذاب از چگونگی شکل گیری هیتلر و حزب نازی!

درمان شوپنهاور (اثر اروین د. یالوم)

کتاب روانشناسی درمان شوپنهاور

 

میتوان گفت شاید اولین رمان گروه‌درمانی جهان ؛  که بطور مسحورکننده ای درمورد دومرد که در جستجوی معنایی هستند . یکی از اهداف این نویسنده از نوشتن این داستان ارائه تصویری درست و دقیق از جلسات یک گروه درمانی معتبر. همچنین وی آرا و عقاید شوپنهاور رابه بهترین نحو در خلال داستانی جذاب و گیرا گنجانده است  و درطی آن سعی دارد به مردی که گویا رونوشت شوپنهاور قدیم است  بقبولاند که ارتباطهای انسانی ست که به زندگی معنا میبخشد.

این اولین کتابی بود که از یالوم خواندم و هیچگاه تصویر ها شخصیت اصلی داستان یعنی فلیپ را از خاطر نخواهم برد حتی تا آخرین روز زندگی هم..

پیشنویسهای زندگی ( اثر کلود استینر و ترجمه دکتر علی بابایی زاد)

کتاب روانشناسی پیش نویس های زندگی

این کتاب که نویسنده اش شاگرد روانشناسی چون اریک برن بود و همگام بااو از اعضای پایه‌گذار انجمن تحلیل رفتار متقابل میباشد و مترجم آن ازسال ۷۷ مشغول به حرفه رواندرمانی میباشد تحلیل جالبی رادرباره ی انتخابهایمان و چرایی آنها ارائه میکند و باعث میشود به یک تصمیم عاقلانه و درست برای جنبه های مهم زندگیمان برسیم.

همچنین این کتاب با قشنگی به معمای سرنوشت انسان میپردازد و آشکار میکند که پیش نویسها چگونه درگذشته تصمیم گرفته شده اند.

انسان و سمبولهایش (اثر کارل گوستاویونگ)

کتاب روانشناسی انسان و سمبول هایش

این کتاب مشهور یونگ به نقش فرهنگ و اساطیر هرملت درشکل گیری شخصیت افراد آن جامعه میپردازد.

اودرفصل فصل این کتاب به ناخودآگاه، اساطیر باستانی، فرایند فردیت انسان میپردازد و بینش عمیقی را نسبت به خودمان و اطرافیانمان ایجاد میکند.

عقیده یونگ به طور کلی بر این است که هر فردی به تنهایی مجموعه ای از همه آنچه گذشتگان او در پی آن بوده اند است. این حافظه ی تاریخی به شکل ناخودآگاه در تمام افراد وجود دارد به همین دلیل ما هر شخصیت و ویژگی ای که بخواهیم را درون خود داریم که در قالب مجموعه ای از محتویات ناخودآگاه به نام کهن الگو ها شکل گرفته اند.

انسان درجستجوی معنا (اثر ویکتور فرانکل)

کتاب روانشناسی انسان در جستجوی معنا

خواندن این کتاب جذاب را به همه بخصوص دراین شرایط پیشنهاد میکنم

ویکتور فرانکل درکتر روانکاوی که جزو معدود کسانی‌ست که از اردوگاه های کار احباری جان سالم بدر برد. او بخاطر تجربه شخصی و نزدیکی که داشته پیامی گیرا را به ما میدهد که میتواند زندگی‌مان را و دیدگاهمان را زیرورو کند.

او کسی بود که ازبیماران خود اول یک سوال میپرسید “چرا خودکشی نمیکنید؟” معتقدبود درزندگی هرآدمی یک معنایی نهفته است که باید آنرا بیابد.

نظریه های شخصیت (اثر جی فیست و گریگوری فیست)

کتاب روانشناسی نظریه ها شخصیت

این کتاب را صرفا برای علاقه مندان به مفاهیم روانشناسی معرفی میکنم زیرا گنجینه ای نسبتا کامل از نظریه ها و عقاید روانشناسان مختلف و معروف استکه خواندنش برای علاقه مندان لذتی سرشاراست. باید خاطر نشان کنم که این کتاب منبع کنکور کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی است ضمن انکه شما را با تقریبا تمام نظریه های شخصیت روانشناسی آشنا میکند اما باید بگویم که نثری روان و گیرا هم دارد.

این کتاب منبع درس دو واحدی روانشناسی شخصیت در دانشگاه بود که هیچگاه از خواندنش خسته نشدم امیدوارم اگر شروع به خواندنش کردید شما هم همان قدر که من لذت بردم لذت ببرید

فروید درمقام فیلسوف (اثر ریچارد بوتبی)

کتاب روانشناسی فروید در مقام یک فیلسوف

این کتاب برای علاقه مندان به فهم بیشتر فروید بسیارمفید است و بحث های جالبی درمورو اصطلاح ناخودآگاه فروید درآن وجود دارد. همچنین این کتاب فرایند رواندرمانی را همچون هنر معرفی میکند و فهم آنرا برای ما آسانتر میکند.

این را هم باید اضافه کنم که شاید بیش از آنکه اولیت کتاب با فروید باشد با روانکاو پسافرویدی یعنی لکان است خود من این کتاب را وقتی چند کتاب اولیه از لکان خوانده بودم (مثل کتاب لکان شون هومر و با مفاهیم لکان آشنا شدم) خواندم پس اگر بدون زمینه شروع به خواندن این کتاب کردید و از مفاهیم و گستردگی اش خسته شدید علتش میتواند این باشد

درانتظار گودو (اثر ساموئل بکت)

این کتاب یک نمایشنامه جذاب است که بی شک اگر به روانشناسی علاقه داشته باشین و آنرا بخوانید عاشقش میشوید.

بکت دراین نمایشنامه انتظار و رنج انسان و بی‌حرکتی و سکون و شکوه از چنین وضعیتی را به تصویر میکشد.

شاید فلسفه و روانشناسی بیش از هر چیزی به رمان ها و نمایشنامه هایی از این دست مدیون باشند چرا که تصویر ها و جرقه ای در ذهن اندیشمندان ایجاد کردند و حتی بدون آنکه خود بدانند بهترین شارح مکاتب نانوشته زمان خود بودند.

در انتظار گودو پیش از آن که تنها یک نمایشنامه باشد نگاهی مدرن به دنیا بود که ردپایش در اندیشه هاییی چون وجودگرایی و واقعیت گرایی و معنادرمانی هست.

تحلیل رفتار متقابل ( اریک برن)

کتاب روانشناسی تحلیل رفتار متقابل

اگر با مباحث تحلیل رفتار متقابل آشنایید و یا علاقه مندید و میخواهید آشنا شوید خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد میکنم که با خواندن آن با عقاید اریک برن(بنیان گذار تحلیل رفتار متقابل) به طور مفصلی اشنا خواهید شد. این کتاب نگاهی عامیانه و البته ساده شده به روانشناسی و ارتباطات است.

روانکاوی برای همه ( اثر زیگموند فروید)

دراین کتتب ک پرمخاطب ترین اثر فروید است به بهترین شکل تفکر روانکاوانه معرفی شده است. اینطور که بااستفاده از خاطرات شخصی خود و مثالهای عینی و قابل درک زیادی به برسی علت روانشناسانه فراموش کردن برخی نام‌ها، کلمات یا استفاده نادرست از کلمات هنگام صحبت و …. پرداخته است. و بطور لذتبخشی به فهم بهتر و بیشتر خودتان کمک میکند.

آسیب شناسی زندگی روزمره (اثر زیگموند فروید)

کتاب روانشناسی

اکثرا میدانیم که فروید معتقداست هیچ عملی بدون دلیل و علت نیست این نگاه فروید بعدا به جبرگرایی روانی معروف شد چیزی که نمیگذاشت فروید به سادگی از هر نکته ای در رفتارمان بگذرد.

وقتی این کتاب را خواندم دیگر هیچگاه نتوانستم به تپق هایی که گاهی اوقات میزنم، کلمه هایی که نوک زبانم هستند اما فراموششان کرده ام، بدون دلیل اسم کسی یا کتابی را از یاد برده ام بی تفاوت باشم.

عصبیت در رشد آدمی( اثر کارن هورنای)

قاعدتا خواندن کتابی که چشم آدم را به روی مشکلات شخصیتی‌اش بازکند اصلا کار راحتی نیست. بااین حال خواندن این کتاب را برای همه توصیه میکنم.

مطالب این کتاب باعث فهم علت واقعی خیلی از مشکلات ، ترسها، ناآرامی ها، تضادها ، ازخودبیگانگی ها و … را در وجود خود و اطرافیانمان و در رابطه باآنها بفهمیم که این قطعا در بهبود شخصبت خود  و بهبود روابطمان بسیار موثر ک مفید است

تئوری انتخاب ( ویلیام گلاسر)

کتاب روانشناسی تئوری انتخاب

برای خواندن این کتاب اگر بخواهم راستش را بگویم باید خیلی شهامت داشته باشید چرا که از آن پس مسئول تمام انتخاب هایتان هستید این در ابتدا کمی شهامت میخواهد اما گامی است به سوی سلامت روان پس خوش به حال آن هایی که این شهامت را دارند که بگویند مسئول تمام انتخاب هایشان خودشان هستند

نظریه واقعیت درمانی گلاسر در روانشناسی مدرن یکی از مهمترین نظریه هاست که پشتوانه ای قدرتمند دارد و این کتاب اصلی ترین و مهمترین کتاب این نظریه به حساب می آید پس خواندن آن را از دست ندهید.

زبان صورت( محسن عبداللهیان)

کتاب روانشناسی زبان صورت

محسن عبدالهیان دوره های زبان صورت و تشخیص زیر حالت های چهره را نزد روانپزشک معروف امریکایی یعنی پل اکمن گذرانده است. کتاب او در این زمینه از جمله کتاب های مستند و روانی است که به هوش هیجانی شما و فهمیدن هیجان های دیگران کمک بزرگی میکند.

باید بگویم محسن عبدالهیان از جمله انسان های باهوشی بود که در عمرم دیدم!..

اگر کتاب را خواندید و علاقه مند به فهمیدن بیشتر در این حوزه بودید میتوانید کلاس های او در همین زمینه را در موسسه کارنامه ثبت نام کنید

آسیب شناسی روانی (دیویدسون)

باید بگویم شیواترین و لذت بخش ترین مبحث روانشناسی مبحث آسیب شناسی روانی است این کتاب به بهترین شکل ممکن به تازه کار هایی که چیزی از اختلالات روانی نمیدانند مفاهیم را روشن خواهد کرد و با مثال هایی از زندگی معاصر ما به درک بهتر اختلالات کمک فراوانی خواهد کرد.

من با این کتاب زمانی که برای کنکور ارشد روانشناسی میخواندم آشنا شدم چرا که یکی از منابع آسیب شناسی روانی کنکور وزارت بهداشت همین کتاب است واقعیتش از بحث رقابت کنکور را کنار بگذاریم به شخصه لذتی بردم که حد نداشت.

اگر مسئله ای مد نظرتان است در باب این کتاب ها و یا کتاب خوبی خوانده اید که خیلی به شما کمک کرده است میتوانید در بخش ارسال دیدگاه پایین صفحه آن را با ما در میان بگذارید..

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

13 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدرضا
احمدرضا
۳۰ مهر ۱۳۹۷ ۶:۰۶ بعد از ظهر

سلام.
فکر میکنم توی این لیست جای کتاب هفت عادت مردمان موثر اثر استفان کاوی خالی بود.
ممنون

بهزاد نوری
بهزاد نوری
۲۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰ بعد از ظهر

خیلی لیست بلند بالایی بود.
کتابای اروین یالوم مخصوصا عالی هستن و جنبه داستان هم دارن.
البته از فروم و یونگ نباید غافل شد.
خرید کتاب دست دوم

الناز
الناز
۳ دی ۱۳۹۸ ۳:۳۵ بعد از ظهر

سلام من از بابت اینکه بیماریهای مختلف روانشناسی رو روی خودم تطبیق بدم نگرانم ایا ابن درسته و با مطالعه بیماریهای مختلف انسان اونهارو در خودش جستجو میکنه ؟انگار خودش اون مشکلاتو داره؟

متین
متین
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ۹:۵۱ بعد از ظهر

سلام خاسم بپرسم که کتاب نظریه های شخصیت از دوان شولتز و نظریه های شخصیت از جس فیست چه تفاوت هایی دارن؟دانشجو نیستم فقط به روانشناسی علاقه دارم

متین
متین
۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶ قبل از ظهر

سلام خسته نباشید.من کتاب روانکاوی برای همه رو هیچ جا پیدانکردم.امکان داره با عنوان های دیگه ای هم شناخته بشه؟

سمانه علوی
سمانه علوی
۲۴ فروردین ۱۴۰۱ ۷:۲۲ بعد از ظهر

سلام و ممنون از معرفی خوبتون
دنیای کتاب های روانشناسی خیلی بزرگ هست و متاسفانه کتاب های نه چندان خوب هم توشون زیاد هست. به همین دلیل همچینمعرفی های بی نظر و بی طرفی کمک میکنه که بشه یه کتاب خوب رو انتخاب کرد و خرید.
کتاب دست دو

13
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x