روانکاوی به مثابه یک تحلیل عمیق روانی

 روانکاوی به مثابه یک تحلیل عمیق روانی
امتیاز شما به این نوشته

روانکاوی یکی از رویکرد های و نظریه های درمانی

قبل از آن که وارد بحث بشویم یک توافقی رو باید باهم داشته باشیم بر سر این موضوع که همه ما باید قبول کنیم که هیچ چیز از خود نمی دانیم.. بگذارید برایتان روشن تر بگویم آن چیزی که الان زندگی و شخصیت ما را ساخته با تمام جزئیاتش چه رفتار هایی که می کنیم چه رابطه هایی که داریم فانتزی هایی که داریم و همه و همه مربوط می شود به روندی طولانی مدت که ما را اینگونه کرده و این روند اسمی ندارد جز: گذشته 

قبل از هر چیزی باید باور داشته باشیم گذشته و کودکیمان تاثیرات عمیقی بر ما گذاشته است. نوع رابطه هایی که در گذشته با پدر و مادرمان و همینطور برادر و خواهر هایمان داشته ایم امروز عاملی شده که ما از یک نوع مشکلمان شکایت کنیم و یک رفتارمان را بپسندیم. این دقیقا همان فرض اولیه ای است که در روانکاوی مورد تاکید قرار گرفته میشود.

اما چرا نمیتوانیم رفتارهایمان را عوض کنیم؟

این همان پرسش اساسی بود که اولین بار فروید بنیان گذار روانکاوی کلاسیک و روان تحلیل گری به آن پاسخ داد: ناخودآگاهمان شاید برایتان جالب باشد همان طور که وقتی مسئله بقا برای بدن پیش میآید بدون اینکه خود بخواهیم بدنمان واکنش نشان میدهد برای روان هم به این گونه است. زمانی را تصور کنید که در مقابل یک ببر قدرتمند ایستاده اید در جنگلی که ناخواسته فقط شمایید و او،  چه بخواهید و چه نخواهید آن لحظه در بدنتان آدرنالین ترشح میشود. مردمک چشمتان باز می شود زیرا شما با مسئله ای مواجه شده اید که بقایتان را مورد حمله قرار داده است. روان ماهم دقیقا برای این مسائل تحت تاثیر لایه ای از شخصیت به نام ناخودآگاه قرار می گیرد اما مسئله ناخودآگاه علاوه بر بقا مشخصا در برابر اضطراب شکل می گیرد.

یک مثال در با ناخودآگاه

بگذارید برایتان مثالی بیاورم فرض کنید کودک دختری به شدت مورد تنبیه پدرش قرار می گیرد و تحقیر می شود سال ها بعد وقتی که او بزرگ می شود یا نمی تواند با هیچ مردی وارد رابطه شود یا وقتی وارد رابطه ای می شود به شکل افراطی به طرف مقابلش لطف می کند و یا… همه این رفتار ها ممکن است شکل بگیرد حال اگر دقیقا همان لحظه از او بپرسیم که چرا اینگونه رفتار می کند و مدام از ارتباط دوری می جوید خودش هم نمی داند. مسئله اینجاست که سیستم ناخودآگاه به دلیل اتفاقی که از جانب پدر افتاده حال در برابر هر مردی احساس خطر می کند و به دلیل دوری از اضطراب که نهایتا ممکن از شکل بگیرد رابطه با هر مردی را بدون اینکه خود فرد بداند توبیخ میکند.

اگر ساده تر بگوییم در گذشته اتفاقاتی افتاده است که بعد ها تبدیل به رفتاری شده که اساسا ما از روند و علت اصلی آن بی خبریم چون ناخودگاهانه این رفتار ها را انجام می دهیم.

حال باید چه بکنیم؟

روانکاوی دقیقا واکاوی گذشته و ناخودآگاه شماست. جلساتی که با رواندرمانگرتان میگذارید عمیقتر شدن و واکاوی کردن ناخودآگاه است این دقیقا همان چیزی است که روانکاوی را طولانی مدت میکند چون عمیق است و باید تحلیل بکند. خواب هایمان، مکانیسم های دفاعی را که در مقابل مشکلات اعمال میکنیم، تناسب نوع هیجان ها با زبان بدنمان، لغزش های کلامی و… تکنیک هایی هستند که فروید اولین بار برای فهمیدن ناخودآگاه از آنها استفاده کرد،تا زبان ناخودآگاه را متوجه شود. پس از آن نظریه ها و افرادی آمدند که راه او را ادامه دادند و روانکاوی را به تنها درمانی که می تواند به تغییر شخصیت منجر شود تبدیل کردند…

روانکاوی نام درمان مکتب روان تحلیلگری است

روانکاوی در اصل نام روش درمانی است که فروید بنیان گذار آن بود او بیمار هایش را روی مبل معروفش مینشاندتا هرچه به ذهنشان میرسید را بگویند روشی که بعد ها تداعی آزاد نام گرفت که راهی بود برای رسیدن به محتویات ناخودآگاه.. این همان روشی بود که بعد ها یونگ به وسیله کلمات آن را گسترش داد..

به قول کنفوسیوس: آگاهی دردناک است.. 

واقعیت این است که اگر میخواهید در مورد خودتان و علت اصلی رفتارهایتان بدانید باید تا حدی شهامت داشته باشید، روانکاوی گرچه یک روش درمانی است اما خیلی ها هم از آن سربلند بیرون نمیآیند این میتواند به دلیل نداشتن یک روانکاو خود باشد می تواند به دلیل مقصر پنداشتن دیگران و حال سختر شدن زندگی باشد و هر چیز دیگری.. پس این خیلی واجب است که خوب راجع به آن بدانید و در صورت تمایل اقدام کنید..

فرایند خدمات روانکاوی

جلسات روانکاوی معمولا ۵۰ دقیقه ای هستند که حداقل بنا بر تشخیص ویزیتور تا یک سال ادامه دارند و شما حداقل یک بار در هفته جلسات را میگذرانید اولین جلسه شما با فردی به عنوان هیئت علمی ارشدی است که ابتدا تعیین می کند آیا روان درمانی تحلیلی یا روانکاوی برای شما مناسب است یا خیر؟ پس از آن بنا بر تیپ شخصیتی و سوالات اولیه روانکاوی را به شما معرفی می کند تا بنا بر توافق خودتان با او کار را ادامه دهید.. روال کار معمولا به این شکل است. هزینه های هر جلسه هم از ۸۰ هزار تومن شروع می شود..

اگر سوالی در این زمینه داشتید و یا مسئله ای برایتان مبهم است میتوانید در بخش ارسال دیدگاه پایین صفحه با من در میان بگذارید تا به آن پاسخگو باشم..

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
baran
baran
۱۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸ بعد از ظهر

موضوع بسیار جذابی بود ضمن اینکه شایدعمس العمل خیلی هامون به مسایل درونی خودمون و یا واکنشمون نسبت به اتفاقات اطرافمون سطحی هست و اگر ریشه ای به علت خیلی رفتارهای غیر معقول یا حتی متعصبانه و….. بپردازیم ریشه در همین ناخودآگاه ناشناخته ما داشته باشد. اما به شخصه من این مورد رو تجربه کردم و تلاقی یه اظطراب ناشناخته در مواقعی که با حجم زیادی از کارها مواجه میشدم و علت این اظطرابو نمیدونستم چون چند سالی بود دچارش شدم. اما در صحبت با یه روانشناس فهمیدم که استرس ناشی از یه اتفاق همون قدر ناخوداگاه منو درگیر کرده… بیشتر بخوانید

الهام
الهام
۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴ قبل از ظهر

سلام .. میشه یک روانکار خیلی خوب به من معرفی کنید … ترجیحا غرب تهران

میثم صالحی
میثم صالحی
۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۵۶ بعد از ظهر

سلام..
معمولا انستیتو روانکاوی تهران جای خوبیه و روانکاو های خوبی داره که تحصیل کرده خود آمریکا هستن مثل دکتر تورج مرادی باهاشون تماس بگیرید خودشون راهنماییتون میکنن
پیشنهاد میکنم مقاله روانشناسان خوب تهران رو هم بخونید توی این مقاله ۳۰ تا از روانشناسان خوب تهران رو معرفی کردیم میتونه خیلی بهتون کمک کنه
https://engar-ke.com/introduction-to-good-tehran-psychologists/

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x