اگر دلشوره مداوم دارید این نکات را باید بدانید

 اگر دلشوره مداوم دارید این نکات را باید بدانید
۳.۴/۵ - (۲۵ امتیاز)

دلشوره مداوم چیست؟

دلشوره مداوم در اصل همان چیزی است که در روانشناسی ما به آن میگوییم اضطراب فراگیر. به این معنی که فرد وقت و بی وقت اضطراب دارد. این افراد غالبا بی قرار هستند و برانگیختیگی های زیادی دارند. امروز قرار است که در مورد این موضوع مهم با شما صحبت کنم چرا که بسیاری از اطرافیانم و از جمله خودم دوره ای این دلشوره را تجربه کردیم. چیز هایی که امروز می گویم حاصل تجربیاتم و همچنین چیز هایی که از درمان و روانشناسی بالینی میدانم است.

بی قراری و برانگیختگی مداوم

در دلم ماشین لباس شویی روشن است. این پرتکرارترین جمله ای است که افراد برای بیان حال خود از آن استفاده میکنند. بی قراری مداوم به این معنی است که سر چیز هایی که نمیدانیم اضطراب میکشیم. مثل آنکه کسی تلفن میزند، یا وقتی میخواهیم بیرون برویم و یا وقتی صبح ها از خواب بلند میشویم تپش قلب را تجربه میکنیم.

خستگی زودهنگام

این بی قراری مداوم غالبا باعث میشود این افراد زود خسته بشوند. و نیاز به خواب و استراحت پیدا کنند. فرض کنید یک جا نشسته اید و اضطراب دارید با این که هیچ کاری نمیکنید اما افکار مختلف از اینکه ممکن است اتفاقی بیافتد اکثرا باعث اضطراب شما میشود و این همان چیزی است که شما را خسته میکند. و باعث میشود زود به زود خست بشوید

نگرانی

نگرانی هسته اصلی اضطراب فراگیر است. نگران بودن از هر اتفاقی باعث میشود فرد مدام در حالت بی قراری و دلشوره مدام قرار بگیرد و همین حال او را بدتر و بدتر میکند. این به گونه ای است که به سختی مهار میشود. یعنی فرد هر کاری میکند که آن را از بین ببرد موفق نمیشود.

علت دلشوره مداوم: نمیدانم چرا اضطراب دارم

در بسیاری از موارد افراد در این مورد به خصوص نمیتوانند بگویند که دقیقا از چه چیز اضطراب دارند یا به عبارت دیگر چه اتفاق و یا محرک مشخصی باعث میشود آنها اضطراب داشته باشند. برای همین اضطراب فراگیر و یا به عبارت ساده تر دلشوره مداوم محرک ندارد. یعنی فرد از همه چیز در آن واحد نگران است. به همین دلیل محرک مشخصی در صحبت این افراد نمیتوانیم پیدا کنیم آنها از آینده و هر چیزی که در آن اتفاق می افتد ممکن است نگران باشند. اگرچه در پاره ای از موارد محرک مشخصی هم میتوانند برای حال خود بیان دارند.

سبک فرزندپروری کنترل گر

معمولاً بزرگ شدن در خانواده هایی که پدر و مادری کنترل گر دارند؛ به این معنی که مدام شما را چک می کنند تا مبادا خطایی بکنید، اجازه تجربۀ اشتباه کردن نمی دهند یا مدام نگران مراقبت از شما هستند می تواند به عنوان عاملی برای دلشوره در بزرگسالی تلقی شود. سیر رشد زیر سایۀ این پدر و مادر معمولاً مخابره کنندۀ پیام نا امن بودن جهان است. به همین خاطر کودکانی که با این سبک فرزندپروری بزرگ شده اند همیشه از دلشوره به عنوانی یکی از مشکلات اصلی شکایت می کنند.

علائم جسمی

تنیدگی عضلانی، تحریک پذیری، دشواری در خواب مشکلات گوارشی، خشکی چشم و تپش قلب از جمله علائم جسمی است که این افراد ممکن است آن را تجربه کنند.

این علائم باید حداقل شش ماه طول بکشند

اضطراب فراگیر زمانی اختلال به حساب می آید که شما این علائم را حداقل شش ماه در طول ایام روز تجربه کنید. البته تعداد دفعات آن میتواند متفاوت باشد اما در صورتی که حد آن به صورتی شد که زندگی روزمره شما را مختل کرد در آن صورت شما باید به یک روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید تا به طور دقیق بررسی و درمان شود.

شیوع و سن شروع

این اختلال معمولا در در ۳ تا ۸ درصد افراد در یک دوره یک ساله بروز پیدا میکند. و نسبت زن به مرد در آن دو به یک است. همینطور اواخر نوجوانی و یا اوایل بزرگسالی بیشترین زمانی است که افراد به آن مبتلا میشوند.

چطور دلشوره مدام را درمان کنیم؟

نکته اول: استفاده از تنفس عمیق یا دیافراگمی

هر جا که هستید اگر احساس دلشوره مداوم میکنیم. این تمرین را انجام دهید. اول خود من فکر میکردم که خیلی تاثیری نخواهد داشت اما این تا پیش از آن بود که برای اولین بار آن را تجربه کنم. این تکنیک یکی از در دسترس ترین تکنیک هاست که باید در مدرسه به ما آموزش میدادند. پس این تکنیک را همانند جمله زیر مو به مو تا ۱۵ دقیقه اجرا کنید:

یک جایی راحت به شکل صاف بنشینید.یک دستتان را روی شکمتان و دست دیگر خود را روی قفسه ی سینه خود بگذارید. دهان خود را ببندید و از طریق بینی خود همچنان که تا ۵ میشمرید هوای بیرون را به داخل شکم خود بفرستید. دقت کنید که تنها از طریق شکم خود نفس بکشید و دستی که روی شکم خود دارید بالا بیاید نه دستی که بر روی قفسه سینه است. و بعد هوا را تا دوشماره نگه دارید و در سه شماره از طریق دهان خود بیرون دهید. این کار را به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. 

نکته دوم: فعال کردن دستگاه پاراسمپاتیک

شما با انجام تکنیک بالا در اصل دارید بدنتان را از دستگاه سمپاتیک یا جنگ و گریز که برای زمان هایی است که ما در فشار هستیم به دستگاه ارامش یا پاراسمپاتیک میبرید. به عبارتی دیگر شما وقتی دلشوره مداوم دارید دستگاه سمپاتیک شما فعال است و تمام کار هایی که باعث میشود ما از سمپاتیک به پاراسمپاتیک برویم به ما کمک میکند که دلشوره خود را کنترل کنیم.

نکته سوم: آب خنک بنوشیم

بسیاری از افراد میگویند در این حالت وقتی آب خنک مینوشیم حالمان بهتر میشود. این به عنوان یک تجربه از افرادی که حالشان بهتر شده میتواند مفید باشد اگر چه در بعضی مواقع واقعا نوشیدن آب خنک خیلی کمک کننده است.

نکته چهارم: هیچ خطری شما را تهدید نمیکند

یکی از مهمترین چیز هایی که باعث دلشوره مداوم این افراد میشود این است که در همه وقت فکر میکنند که چیزی آن ها را تهدید میکنند. به عبارت دیگری امنیت روانی ای که مورد انتظارشان است را ندارند و همین همیشه آن ها را در موقعیت خطر میگذارد. واقعیت اما این است که در این مواقع معمولا نشانه های محیط را بیش از اندازه خطرناک تصور میکنیم در حالی که واقعیت چیز دیگری است. کمک گرفتن از یک روانشناس در این زمینه برای آنکه به شما کمک کند تا این تحریف شناختی را برش واقف شوید و آن را تغییر دهید به شدت کمک کننده است.

نکته پنجم: ورزش کنید

در بسیاری از موارد دیده شده است که پس از ورزش کردن بدن وارد حالت پاراسمپاتیک میشود و این بهترین گزینه است تا در برابر استرس و دلشوره مداوم از خود محافظت کنیم. اگر تنها ۱۵۰ دقیقه در طول هفته پیاده روی تند داشته باشید بهترین نتیجه را میگیرید. پس ورزش کردن را دست کم نمیگیرید.

نکته ششم: در صورتی که زندگی شما را مختل کرده است از یک روانپزشک کمک بخواهید

خیلی وقت ها است که حالی که داریم تجربه میکنیم به دلیل یک تغییر هورمونی و یا یک علت بیوشیمیایی در مغز ماست. مثلا مشکلات تیروئیدی کاملا میتوانند یک همچین علائمی را ایجاد کنند. علاوه بر آن تغییر یک انتقال دهنده عصبی در مغز ما مثل سروتونین کاملا میتواند باعث این حالت شود. این ها را برای این می گویم که در هر حالت این مشکل با دارو حل میشود متنها حتما باید تحت نظر یک روانپزشک انجام شود تا دارو ها و تاثیرشان چک بشوند. پس این نکته را حتما در صورت مختل شدن کار  روزمره تان جدی بگیرید که کمک یک روانپزشک کاملا مشکل گشاست. برای انکه کاملا در مورد فرق بین روانشناس، روانپزشک و روانکاو بدانید کلیک کنید.

نکته هفتم: کاری که دوست دارید را تصور کنید و یا آن را انجام دهید

در مواقع دلشوره و استرس بهترین راه حل آن است که از حواس پنجگانه مان استفاده کنیم که حواسمان پرت شود. مثلا تصویر کسی که دوستش دارید را تصور کنید، شروع به دلیل فیلمی بکنید که دوست دارید و یا کاری که دوست دارید را انجام دهید. ما تمام این کار ها را میکنیم به این دلیل که حواس خود را پرت کنیم چرا که اساسا در آن لحظه توجه ما گزینشی شده است و نیاز است که چیز های دیگری را هم به آن نشان دهیم.

نکته هشتم : از یک روانشناس کمک بخواهید

مشاوره گرفتن در این مواقع یکی از بهترین راه حل هایی است که باید به آن توجه کنیم. بسیاری از مشکلاتی که مردم در حال حاضر ممکن است در حال دست و پنجه نرم کردن با ان باشند با دانستن یک سری نکات و اموزش ها حل می شود. نقش مشاوره گرفتن در اضطراب فراگیر به شدت موثر بوده است چرا که شما تکنیک هایی را یادخواهید گرفت که دلشوره تان را مدیریت کنید و به آن بپردازید پس این خیلی به شما کمک میکند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

22 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آتناراد
آتناراد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۵۸ بعد از ظهر

من داعم دلم شورمیزند بطوری که شکممو بادستم گاهی نگه میدارم تاشاید تموم شه این حس 😢

Maral
Maral
۸ خرداد ۱۴۰۲ ۴:۲۹ بعد از ظهر

من دلشورم‌ جوریه که وقتی آدمی که دوستش دارم رو میبینم دلشوره میگیرم بعد همه چیز از یادم می‌ره دل و معدم به شدت درد میگیره و مجبور میشم دستمو رو دلم بزارم تا شاید خوب بشه،چندروز پیش دیدمش تا الان دلشوره و استرس دارم

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط Maral
.....؟
.....؟
۹ خرداد ۱۴۰۲ ۶:۲۳ بعد از ظهر

من دلشوره ام بطوریه که وقتی وارد یه مکان میشم سراغم میاد ولی چون اون مکان محل زندگیمه نمیتونم ازش دور بشم و دل درد هم میگیرم و فقط گریم میادو هیچکاری هم نمیتونم انجام بدم

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط .....؟
مریم امیری
مریم امیری
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۰ بعد از ظهر

سلام من همیشه اظطراب دارم

مریم نقی پور
مریم نقی پور
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ ۱۲:۱۴ بعد از ظهر

سلام من هر موقع که ی دلشوره و نگرانی دارم ی اتفاقی برام بعدش افتاده، یا ک اتفاقی داره میوفته من از اون بی خبرم و بعدا متوجش میشم، وقتی دلشوره میگیرم ونگرانم با ترس اینک داره یک اتفاقی میوفته استرس و نگرانیم دو چندان میشه الان من از دیروز که دلشوره دارم ونگرانم می ترسم ی اتفاقی بیفته خیلی میترسم
چیکار کنم که دیگ دلشوره ونگرانی نیاد سراغم یام که اگه میاد مهارش کنم ممنون میشم جوابمو بدید خیلی میترسم

قاصدک
قاصدک
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ۴:۱۵ بعد از ظهر

نزدیک یک ماه دلشوره دارم، اعصابمو خورد کرده

مومنی فرد
مومنی فرد
۶ مهر ۱۴۰۲ ۰:۱۰ قبل از ظهر

ممنونم من با تنفس دیافراگمی خیلی بهتر شدم

محمد علیزاده
محمد علیزاده
۱۴ مهر ۱۴۰۲ ۳:۲۵ بعد از ظهر

سلام وقت بخیر چجوری دلشوره گی خودمو کنترول کنم

سلام
سلام
۲۸ مهر ۱۴۰۲ ۳:۴۴ قبل از ظهر

سلام. خسته نباشید من ۲ بار وقتی تلفن پدرم زنگ خورد خبر فت دوتا از عزیزترین کسانم رو از طرف پدرم شنیدم حالا هروقت اورا یکم ناراحت میبینم واقعا فکر میکنم دوباره خدا نکنه این اتفاق افتاده و هر وقت تلفنش زنگ میخوره سکته میکنم. واقعا خیلی نگران میشوم چجوری درمانش کنم؟

سحر
سحر
۱۲ آبان ۱۴۰۲ ۶:۰۴ بعد از ظهر

من دیگه دارم دیوونه میشم همش نگران خانوادمم همش فکر میکنم قراره اتفاق بدی واسشون بیوفته، همش دلشوره دارم ، نمیدونم چیکار کنم ،

عباس
عباس
۲ آذر ۱۴۰۲ ۴:۰۹ بعد از ظهر

سلام وقت بخیر من هم دلشوره واصطراب دارم وعلت آن را نمیدانم دارم دیوانه میشم تو خدابرایم دعا کنید من هم برای شما دعا میکنم

ا، ص
ا، ص
۸ آذر ۱۴۰۲ ۵:۵۴ بعد از ظهر

سلام ، دلشوره امانمو بریده ، شما را به خدا بگین چه کار کنم

Maria
Maria
۱۳ آذر ۱۴۰۲ ۹:۱۳ بعد از ظهر

من دلیلش میدونم اما نمیتونم رفعش کنم وگذر زمان دلشورمو تشدید مبکنه

محسن کوهجانی
محسن کوهجانی
۲۳ آذر ۱۴۰۲ ۳:۲۰ بعد از ظهر

انشالا همتون خوب بشین

22
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x