نحوه مصرف قرص اعصاب: نکته های حیاتی!

 نحوه مصرف قرص اعصاب: نکته های حیاتی!
امتیاز شما به این نوشته

نکته هایی که همه ما باید در مورد مصرف قرص اعصاب بدانیم

اهمیت دانستن در مورد روش مصرف قرص اعصاب

واقعیت این است که مصرف قرص اعصاب اصول مخصوص به خود را دارد. متاسفانه چیزی که در ایران میبینم این است که افراد بدون مشورت با یک متخصص در این زمینه به سمت مصرف خودسرانه قرص های اعصاب می روند. این در حالی است که آنها هیچ اطلاعاتی در مورد نکته های مصرفی این قرص ها ندارند. در نهایت همین باعث میشود که درگیر عوارض جانبی این قرص ها شوند. چیزی که میتواند مکانیسم یک داروی خوب با تاثیر فوق العاده را کاملا برعکس کند.

برای همین امروز تصمیم گرفتم در مورد نحوه مصرف قرص اعصاب برایتان بنویسم چیزی که به شدت در روانشناسی بالینی و روانپزشکی مهم است. نکته هایی که همه افراد باید بدانند.

حتما با نسخه روانپزشک قرص اعصاب مصرف کنید

دارو های روانپزشکی با انتقال دهنده های مغز شما سر و کار دارند. این به این معنی است که مصرف آن ها نیازمند یک دانش ویژه است. چیزی که یک روانپزشک سال ها در مورد آن خوانده و آزمون و خطا کرده تا بهترین تجویز ها را داشته باشد. به همین دلیل تنها یک روانپزشک میتواند در مورد نوع دارو، دوز آن و نحوه مصرف آن تجویز داشته باشد. برای همین اولین چیزی که در مورد این قرص ها باید بدانیم این است که از فرد متخصص آن مشورت بگیریم. به همین خاطر بهترین متخصص در زمینه مصرف دارو های اعصاب یک روانپزشک است. اگر میخواهید در مورد فرق روانپزشک روانشناس و روانکاو بدانید میتوانید مقاله مربوط به آن را بخوانید.

چندی پیش از یک دکتر قلب شنیدم که قرص اعصاب برای افراد تجویز میکند. خب این طبیعی است که بخشی از این دارو ها در تخصص های مختلف با هم همپوشانی داشته باشند. مثلا قرص ایندورال یا پروپرونالول معمولا برای تنظیم ضربان قلب به کار می رود اما در عین حال دارو مصرفی برای اضطراب اجتماعی هم میتواند باشد. اما در هر حال پیشنهاد من این است که شما متناسب با تخصص هر دکتر قرص هایش را مصرف کنید. قرص های اعصاب را بهتر است مثلا به جای یک دکتر قلب از یک دکتر روانپزشک برای مصرفش کمک بگیرید.

مصرف خودسرانه این دارو ها ممنوع

قرص اعصاب قوی بدون نسخه

متاسفانه انچه باب شده است این است که بسیاری از افراد وقتی در خانواده و فامیل میبینند که یک فردی این قرص ها را مصرف میکند و نتیجه گرفته انها هم مصرف میکنند. این اشتباه ترین کاری است که میشود کرد. چرا که قرص های اعصاب و نحوه مصرف ها به شدت در بروز علائم جانبی آنها مهم هستند. مثلا اگر شما افسردگی داشته باشید و دارو اشتباه بخورید ممکن است اختلال دوقطبی بگیرید. و صادقانه بگم که این یعنی فاجعه!. چرا که با دست خود نه تنها حال خود را بهتر نکردیم بلکه یک اختلال دیگر را هم به ساختار روانمان اضافه کردیم.

اگر میخواهیم بهترین نتیجه را از مصرف قرص اعصاب بگیریم باید مدام از طریق یک متخصص تحت نظارت قرار بگیریم. به همین دلیل است که شما وقتی پیش روانپزشک می روید به شما میگوید دو هفته بعد شما را ببینم و وقتی دو هفته بعد می روید ارزیابیتان می کند و دوباره یک ماه بعد میخواهد شما را ببیند. این به این دلیل است که نیاز است نوع آن قرص و همچنین دوز مصرفی آن مدام چک شود تا کاملا با بدن شما سازگار شود.

قرص اعصاب را به یک باره قطع نکنیم

عوارض قرص اعصاب

عوارض جانبی قرص های اعصاب اگر به درستی مصرف نشوند  میتوانند شامل: اختلال در خواب و نداشتن خواب خوب، بروز تشنج در موارد خاص، بازگشت بیماری، عود بیشتر اخلال و .. باشند. خیلی از افراد یک مدتی وقتی قرصی را مصرف میکنند بدون انکه به مرور آن را قطع کنند و یا تحت نظر یک متخصص این کار را انجام دهند به یک باره مصرف خود را قطع میکنند. به همین دلیل بدن کاملا واکنش نشان میدهد چیزی که ما معمولا به آن میگوییم علائم ترک. علائم ترک در نتیجه وابستگی بدن به یک ماده به وجود می آید که میتواند خطرناک باشد.

پس به هیچ عنوان این دارو ها را به یک باره قطع نکنیم و همچنین آنها را به یک باره با دوز بالا شروع نکنیم.

چند نوع قرص اعصاب را با هم مصرف نکنیم

هر کدام از این قرص ها مکانیسم عمل متفاوتی دارند. برخی از آنها به طبع با برخی دیگر تداخل دارند به همین خاطر همیشه باید مد نظر داشته باشیم که چند نوع قرص اعصاب را با هم مصرف نکنیم. همان طور که در بالا گفته شد میزان استفاده و تعیین نوع این دارو تنها توسط یک روانپزشک تعیین میشود. پس اگر کسی را می بینیم که این نکته را رعایت نمی کند حتما به او گوشزد کنیم و آن ها را از عوارض احتمالی ذکر شده در بالا مطلع کنیم.

بهتر است این قرص ها را در زمان مخصوص به خود مصرف کنیم

هر کدام از دارو های اعصاب بنا بر تشخیص پزشک میتوانند در زمان خاصی از روز مصرف شوند و یا میتوانند در طی روز مصرفشان آزاد باشد. اما در هر حال به دلیل آنکه دارو کاملا با بدنتان سازگار شود بهتر است در زمان های مشخصی مصرف شود تا بهترین نتیجه گرفته شود.

این دارو ها پس از بیست روز تازه اثر می کنند

خیلی از ما این نکته را نمی دانیم به همین دلیل وقتی داروی اعصاب میخوریم و در هفته اول میبینم که تاثیری نداشته آن را قطع می کنیم. در حالی که معمولا این قرص ها از معمولا اخر هفته های دوم اثر خود را نشان میدهند. بنابراین اگر می بینیم در روز های اول تاثیری نداشته اند طبیعی است و بخشی از فرایند آن ها به شمار می آید. زود آنها را قطع نکنیم ادامه دهیم تا شاهد اثر آنها در طی روز های آتی باشیم.

دارویی که میخوریم را برای فرد دیگری تجویز نکنیم

یکی از مهمترین نکته های تفاوت های فردی در روش مصرف دارو هاست. اصلا به همین خاطر است که روانپزشک مدام در طی فرایند درمان باید نحوه مصرف را چک بکند. هر دارویی در دوز مخصوصی برای هر فرد میتواند مناسب باشد. این دوز به خصوص در طی زمان متناسب با ساختار بدنی مراجع با سیستم اعصاب او سازگار میشود و اثر خود را میگذارد. به همین خاطر تجویز خودسرانه این دارو ها برای افراد دیگر به دلیل عدم دانش کافی در مورد سازگاری آن دارو با بدن آن فرد میتواند حال او را بدتر کرده و در برخی موارد خطرناک باشد.

لطفا این نکات را برای دیگر افراد هم بفرستیم تا از مصرف غلط این دارو ها به نوبه خود جلوگیری کنیم.

برای شنیدن پادکست این مقاله میتونید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

سوال هایتان را در قسمت کامنت ها میبینم و در اسرع وقت پاسخگویتان هستم.

 

 

 

میثم صالحی

از روزی که روانشناسی با نکاتش حالمو بهتر کرد تصمیم گرفتم با انگارکه تا میشه حال بقیه رو بهتر کنم.

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سامان
سامان
۷ تیر ۱۴۰۲ ۲:۰۸ قبل از ظهر

خانم بنده قرص سرتالین و الانزاپین مصرف میکنه.یکسال و خورده ای، و طبق تجویز پزشک روزانه با دز مشخص. ولی خانم ابتکار بخرج داده و دز رو کم گرده و یک شب درمیان مصرف میکنه. از صبی ک مصرف نداشته پرخاشگری سطحی تا شدید و گاهی اوقات بیقراری و تپش شدید و روزگار سیاه برای منو بچه ام. آیا این طرز مصرف درسته؟ عمر و جوانی و سلامت جسم و جان بنده ک بفنا رفت، چ خاکی بسرم کنم برا بچم.قبل ازدواج مصرف داشته ولی تا دوسال روزگار سیاهی ک ساخت برام متوجه شدم قبلا مراجعه داشته ب روانپزشک و… بیشتر بخوانید

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x