اضطراب بعد از طلاق

 اضطراب بعد از طلاق
امتیاز شما به این نوشته

اضطراب بعد از طلاق چیست؟

این مقاله نوشته ای از رادیو عشق

ممکن است بعد از جدایی احساس بی قراری کنید یا نتوانید درست بخوابید و مدام برای تان سوال باشد که چرا نگرانم و این حالات از بین نمی روند؛ نگران نباشید بدن شما دچار اضطراب بعد از طلاق شده است و با رعایت چند نکته می توانید آن را در حد نرمال نگه دارید. در حالی که بعضی افراد طلاق را به منزله رهایی از یک رابطه نه چندان خوشایند می بینند، برخی دیگر ممکن است اضطراب روانی بسیار عمیقی را به خاطر طلاق تجربه کنند. برخی اوقات احساس خشم، تنفر، سردرگمی، ترس، خجالت و اضطراب بعد از طلاق می تواند برای مدت زیادی فرد را درگیر کند و به سلامت روحی و جسمی او خسارات جبران ناپذیری وارد کند. شاید پس از جدایی از همسر، خود را از خانواده و دوستان جدا کند، احساس ناامنی کند، به خود آسیب بزند یا رفتارهای عجیب داشته باشد. مرور مدام خاطرات و احساس یاس شدید هم از دیگر نشانه های اضطراب است.

در این مطلب تلاش شده است به دلایل اضطراب ناشی از جدایی، روش های پیشگیری و درمان آن پرداخته شود.

علل اضطراب بعد از طلاق

اضطراب به طور کلی به احساسی گفته می شود که با تنش، افکار نگران کننده و تغییرات فیزیکی مثل افزایش فشار خون همراه است. وقتی فردی با واقعه ای مخرب یا نگران کننده مثل طلاق در زندگی خود مواجه می شود، احساس اضطراب نرمال و ضروری است.

در ادامه طی چند نکته ساده توضیح داده شده است که چرا بعد از طلاق دچار اضطراب می شوید:

  1. تغییر رویه زندگی بعد از جدایی

ما به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستیم، به خاطر همین فکر تنها زندگی کردن، ترک خانه قدیمی خانواده، پیدا کردن خانه جدید، تنها ماندن با بچه هایتان و …. معمولا بعد از جدایی باعث اضطراب می شود.

باید توجه داشته باشید که این زندگی با همسرتان نیست که باعث دلتنگی می شود، بلکه ورژن خیالی و ایده آل آن است که در واقعیت هیچ وقت رخ نمی داده است.

وقتی یک همچین فکرهایی به ذهن تان خطور کرد، وقت هایی را به یاد بیاورید که همسرتان خیلی روی اعصاب بود. همینطور در نظر بگیرید که دوستان و خانواده ای دارید که نزدیک شما هستند و هر وقت احساس تنهایی کردید افرادی وجود دارند که می توانید روی آن ها حساب کنید.

  1. پیدا کردن دوستان جدید

ما به عنوان موجودات اجتماعی مدام دلمان می خواهد در جمع دیگران باشیم. چون در طول ازدواج حلقه ای از دوستان مشترک بین شما و همسرتان به وجود آمده است، ممکن است مجبور شوید آن را دوباره تعریف کنید و یا حتی حلقه ای از دوستان جدید ایجاد کنید که می تواند خیلی طولانی و خسته کننده به نظر برسد.

فراموش نکنید که دوستانتان قرار نیست که بین شما و همسرتان یک نفر را انتخاب کنند و شما قابلیت دوست پیدا کردن را در تمام طول زندگی حفظ می کنید. با یافتن یک سرگرمی جدید و حتی بیرون رفتن از خانه شما شانس ملاقات با افراد جدید را بالا می برید.

  1. افزایش هزینه ها

وقتی با همسرتان زندگی می کنید، هزینه های زندگی تقسیم می شود و در نتیجه زندگی ارزان تر است. پس با طلاق ممکن است دچار چالش مالی و در نتیجه اضطراب شوید؛ ولی اگر دقیق فکر کنید می بینید که بار اولی نیست که از نظر مالی به سختی می افتید. همه ما زمان هایی در زندگی داشتیم که مجبور بوده ایم برای پرداخت صورت حساب ها، بیشتر کار کرده و کمتر خرج کنیم. هر وقت که به خاطر مسائل اقتصادی دچار اضطراب شدید، به یاد بیاورید که بارها به مشکل مالی برخوردید و از پس آن بر آمدید.

  1. حضانت مشترک فرزندان

انجام مسئولیت های مربوط به فرزندان همراه با همسر سابقتان نیازمند صبر، سازش و مصلحت گرایی زیادی است. حفظ رابطه مداوم با کسی که دیگر او را دوست ندارید یا در بدترین حالت از او بدتان می آید، نیازمند تلاش و اضطراب زا است.

شما می توانید به خاطر فرزندانتان هم که شده است، راهی برای حفظ احترام متقابل در عین عدم تفاهم در مورد مشکلات خاص یا در مورد حضانت فرزندان، پیدا کنید.

  1. رابطه عاطفی جدید بعد از طلاق

ممکن است بعد از طلاق فکر کنید که هیچ وقت رابطه جدیدی را شروع نمی کنید، ولی اشتباه می کنید؛ تمایل ذاتی ما برای جلب محبت باعث می شود که احتمال تلاش مطلقه ها برای ایجاد یک رابطه عاشقانه جدید بالا برود.

در این مورد باید حواستان باشد که روابط عاشقانه به زور پدید نمی آیند و گاهی باعث بدتر شدن اضطراب بعد از طلاق می شوند. اگر اضطراب جدایی باعث شد نیاز داشته باشید کسی کنارتان باشد، تلاش کنید در جمع دوستان و خانواده، همراهی پیدا کنید.

راه های پیشگیری از اضطراب بعد از طلاق

بعد از جدایی هر وقت احساس اضطراب یا استرس کردید، این تمرین ها را انجام دهید:

  • یوگا کار کنید، موزیک گوش بدهید، مدیتیشن کنید و ماساژ بگیرید. فکر نکردن به مشکل طلاق می تواند اضطراب شما را کمتر کند.
  • هیچ وعده غذایی را حذف نکنید و اسنک های مقوی و سالم همیشه دم دستتان باشد.
  • الکل و کافئین می تواند اضطراب ناشی از طلاق شما را شدیدتر کند و باعث حمله عصبی شود.
  • هر روز ورزش کنید؛ چون باعث می شود احساس خوبی داشته باشید و سلامتی تان حفظ شود.
  • نفس های عمیق بکشید.
  • به آرامی تا ۱۰ بشمارید.
  • به جای ایده آل گرایی، به دست آوردهای خود افتخار کنید.
  • قبول کنید که نمی توانید همه وقایع زندگی را کنترل کنید؛ طلاق هم یکی از این وقایع است.
  • ببینید که چه چیزی باعث تشدید اضطراب شما می شود؛ ملاقات با همسر سابق، کنترل مسائل مالی، کار و …. وقتی الگوی اضطراب را پیدا کردید، می توانید از آن ها اجتناب کنید.
  • سعی کنید بخندید؛ حتی خنده مصنوعی باعث کاهش اضطراب می شود.
  • با خانواده، دوستان یا مشاور از مشکلاتی که بعد از طلاق با آن ها مواجه بودید، حرف بزنید.

درمان اضطراب ناشی از طلاق

در ادامه ۷ روش برای از بین بردن آثار روانی طلاق آمده است که خوشبختانه هم برای زنان و هم برای مردان موثر است.

  1. به خودتان یادآوری کنید که داشتن احساسات مختلف طبیعی است.

اگر احساسات منفی مختلف از جمله غم، عصبانیت، خستگی، بی حوصلگی و سردرگرمی را تجربه می کنید، غیرعادی نیستید. همینطور ممکن است در مورد آینده هم اضطراب داشته باشید. در ابتدا باید بپذیرید که واکنش های این چنینی با گذشت زمان کمتر می شوند. حتی اگر رابطه شما در ازدواج خوب نبوده باشد، قدم گذاشتن در راهی جدید و ناشناخته می تواند ترسناک به نظر برسد و به شما استرس بدهد؛ شجاع باشید و برای ماجراجویی هایی که در ادامه زندگی تان پیش می آید، آماده شوید.

  1. به خودتان استراحت بدهید.

برای مدتی مشخص کمتر کار کنید (فرقی نمی کند کار خانه یا کار رسمی باشد) و کمتر برای موضوعات پیش پا افتاده احساسات به خرج بدهید. ممکن است برای مدتی مثل قبل در کار یا مراقبت از دیگران خوب عمل نکنید. هیچ کس در زندگی سوپرمن یا قهرمانی با توانایی های خارق العاده نیست؛ پس به خودتان زمان بدهید تا سلامت روحی بعد از طلاق را بازیابید.

  1. از دیگران کمک بخواهید.

حرف زدن از احساساتی که دارید با خانواده و دوستان می تواند خیلی به شما کمک کند. اگر خودتان را منزوی کنید، سطح استرس تان بالا می رود، تمرکزتان پایین می آید و در نهایت کار، روابط و سلامت کلی شما مختل می شود. اگر نیاز داشتید از کمک گرفتن از مشاور برای درمان اضطراب طلاق نترسید.

  1. از خودتان مراقبت کنید: چه از بدن و چه از احساساتتان.

با خود و بدنتان مهربان باشید. برای ورزش، غذا خوردن و استراحت وقت کافی بگذارید. تا جایی که امکان دارد برنامه عادی روزانه خود را ادامه دهید. اصلا تصمیمات بزرگ نگیرید و در شیوه زندگی تان تغییر عجیب و غریبی ندهید. برای کنار آمدن با اضطراب و ناراحتی بعد از طلاق از الکل، مواد مخدر و سیگار استفاده نکنید، چون مشکلات بزرگتری را برای شما به وجود می آورند.

  1. از جرو بحث با همسر سابق خود اجتناب کنید.

اگر حس کردید مکالمه شما با همسر سابق تان در حال تند شدن است، آرام پیشنهاد کنید که بهتر است بعد دوباره صحبت کنید، محل را ترک یا تلفن را قطع کنید.

  1. برای یافتن علایق خود وقت بگذارید.

کارهایی که تنهایی از انجام آن ها لذت می برید، مشخص کنید؛ اگر همیشه می خواستید نقاشی یا ورزش خاصی را یاد بگیرید، الان زمان خوبی برای ثبت نام است. برای سرگرمی، کارهای داوطلبانه و خیریه و لذت بردن از زندگی و پیدا کردن دوستان جدید وقت بگذارید.

  1. مثبت فکر کنید.

درست است که گفتن اینکه مثبت فکر کنید، راحت تر از انجام دادن آن است، ولی می توانید با یافتن دوستان و فعالیت های جدید، آسان تر احساس خود را نسبت به زندگی پیش رو تغییر دهید. منعطف باشید. اگر بچه دارید، حفظ کارهای روزانه خانوادگی مهم است، ولی ممکن است مجبور باشید یک سری چیزها را تغییر دهید یا فعالیت های جدیدی برای آن ها پیدا کنید.

  1. از روانشناس کمک بگیرید

معمولا درمان اختلال اضطراب بسته به نظر روانشناس ۶ الی ۱۲ جلسه طول می‌کشد و مدت زمان هر جلسه ۴۵ الی ۶۰ دقیقه می‌باشد. در هر جلسه مشاور یک سری تکلیف برای مراجع در نظر می‌گیرد و با توجه به برنامه ریزی درمانی‌اش زمان جلسه بعد را نیز به مراجع اطلاع می‌دهد.

 

به یاد داشته باشید که بعد از مدتی همه چیز به حالت عادی باز می گردد؛ گرچه این حالت عادی ممکن است با چیزی که در اوایل طلاق خود امید داشتید، کمی متفاوت باشد.

منابع

رادیو عشق، مشاوره اضطراب (درمان اضطراب شدید با مشاوره روانشناسی)، ۱۸ دی ۱۳۹۸

Royal College of Psychiatrists، اضطراب، پنیک و فوبیا، ۲ فروردین ۱۳۹۱

فصلنامه خانواده پژوهی، حامد یزدخواستی , نادر منصوری , علی زاده محمدی , زهره احمدآبادی، بررسی احساس تمایل و تقصیر با استرس، افسردگی و اضطراب متقاضیان طلاق در شهرهای اصفهان و اراک

 

 

 

 

بخش تبلیغات

مطلب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x